Niedostosowanie społeczne nieletnich. Działania, zmiana, efektywność
Publikacja powstała na podstawie praktycznych doświadczeń autorki, która pracuje z młodzieżą niedostosowaną społecznie jako psycholog. Książka będzie bardzo przydatna dla pedagogów praktyków, dla studentów pedagogiki, ponieważ podejmuje nowe zagadnienia dotyczące analizy efektywności procesu resocjalizacji, wskazuje możliwości nowatorskich rozwiązań.dr hab. Mieczysław Ciosek, prof. UG, kierownik Zakładu Psychologii Penitencjarnej i Resocjalizacji Instytutu Psychologii UG:
Zjawisko przestępczości nieletnich jest przedmiotem żywego zainteresowania wielu różnych dyscyplin naukowych. Ich przedstawiciele ponawiają wciąż próby odkrycia mechanizmów powstawania tego fenomenu, jego profilaktyki i skutecznych metod resocjalizacji. Taką udaną próbę podjęła również dr Justyna Siemionow w swojej bardzo interesującej i znaczącej pracy, poświęconej metodom resocjalizacji i psychoterapii młodzieży społecznie nieprzystosowanej. Książka dr Justyny Siemionow cechuje się nie tylko bogactwem treści i rzetelnym przeglądem literatury przedmiotu, ale także wysoką wartością aplikacyjną, bo Autorka wskazuje na skuteczne sposoby wywierania wpływu na nieletnich i osiągania społecznie pożądanych zmian w ich zachowaniu i osobowości. Gorąco polecam książkę dr Justyny Siemionow Wszystkim PT Czytelnikom, którzy, ze względu na podjęte studia albo wykonywaną pracę, są zainteresowani problematyką patologii społecznej i resocjalizacji.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7930-173-7
- ISBN druku: 978-83-7641-384-6
- EAN: 9788376413846
- Liczba stron: 219
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie
Rozdział 1. Geneza i struktura obrazu samego siebie1.1. .Definicje i elementy składowe obrazu samego siebie1.2. .Kształtowanie się obrazu samego siebie i samooceny1.2.1. Okres niemowlęcy i poniemowlęcy1.2.2. Wiek przedszkolny1.2.3. Młodszy wiek szkolny1.2.4. Wiek dorastania1.3..Definicja obrazu samego siebie oraz samooceny przyjęta w pracy1.4. .Funkcje i podstawowe składniki samowiedzy1.4.1. Sądy opisowe. Samoopis1.4.2. Samooceny1.4.3. Standardy osobiste1.4.4. Reguły w procesie tworzenia samowiedzyPodsumowanieRozdział 2. Regulacyjna funkcja obrazu własnej osoby w świetle teorii oraz badań2.1. Rola i znaczenie obrazu samego siebie w nurcie psychologii poznawczej2.2. Geneza poznawczego podejścia do osobowości: teorie W. Mischela i A. Bandury2.2.1. Teoria społeczno-poznawczego uczenia się W. Mischela2.2.2. Teoria społeczno-poznawcza A. Bandury2.3. Schematy poznawcze jako struktury porządkujące wiedzę o ‘ja’2.4. Koncepcja własnego ‘ja’ w ujęciu J. Reykowskiego2.5. Regulacyjna funkcja ‘ja’ w ujęciu C.R. Rogersa2.6. Stałość obrazu własnej osoby i jego funkcja integracyjna2.7. Samoregulacja – procesy regulacji wewnętrznej2.8. Warunki zmiany obrazu siebiePodsumowanieRozdział 3. Przegląd badań z zakresu samooceny oraz obrazu i struktury „ja”3.1. Znaczenie samooceny przy podejmowaniu decyzji w wyborze konkretnego działania3.2. Rozbieżność „ja realne - ja idealne” a przystosowanie człowieka3.3. Z miana samooceny w trakcie terapii osób uzależnionych3.4. Struktura „ja” a poziom agresji interpersonalnej3.5. Poznawcze wzorce tworzenia się obrazu ‘ja’3.6. Struktura „ja” u nieletnich przestępcówPodsumowanieRozdział 4. Terapia poznawczo-behawioralna jako sposób zmiany wizerunku własnej osoby i poziomu samooceny4.1. Podstawy teoretyczne psychoterapii indywidualnej4.2. Cele psychoterapii4.3. Psychoterapia poznawcza4.4. T erapia poznawczo-behawioralna4.4.1. Najważniejsze cechy terapii poznawczo-behawioralnej w odniesieniu do osób niedostosowanych społecznie4.5. Skuteczność psychoterapii4.5.1. Zmiana w terapii poznawczo-behawioralnejPodsumowanieRozdział 5. Zjawisko nieprzystosowania społecznego wśród nieletnich i zachowania agresywne jako główny jego przejaw
5.1. Różne ujęcia terminu ‘nieprzystosowanie społeczne’5.2. Środowisko społeczne człowieka i jego znaczenie dla procesu socjalizacji5.2.1. Rola rodziny w genezie nieprzystosowania społecznego5.3. Psychospołeczny mechanizm nieprzystosowania społecznego w świetle teorii społeczno-poznawczej A. Bandury5.4. Zależność między agresywnością a zachowaniem przestępczym5.5. Agresja wśród wychowanków instytucji resocjalizacyjnych jako problem terapeutyczny i wychowawczyPodsumowanieRozdział 6. Efektywność działań podejmowanych przez instytucje resocjalizacyjne dla nieletnich6.1. Podejście do problemu przestępczości nieletnich w Polsce6.2. Kształtowanie się systemu resocjalizacji nieletnich w Polsce6.3. Z stosowanie terapii przez otoczenie w resocjalizacji nieletnich6.4. Dopasowanie metod oddziaływania resocjalizacyjnego do cech psychicznych wychowanka jako czynnik zwiększający efektywność tych oddziaływań6.4.1. Metody pracy z nieletnimi niedostosowanymi społecznie a cechy ich osobowości6.5. Prawne podstawy funkcjonowania Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych na przykładzie wybranej instytucji6.5.1. Organizacja pracy MOW6.6. Regulamin stopni uspołecznienia – program przeciwdziałania zachowaniom agresywnym w instytucji6.7. Właściwości oddziaływań resocjalizacyjnych w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym nr 1 w Malborku i ocena ich efektywności6.7.1. Wybrane metody i formy pracy stosowane w MOW nr 1 w MalborkuPodsumowanie
Rozdział 7. Podstawy metodologiczne badań własnych7.1. Założenia teoretyczne badań nad zmianą samooceny i obrazu ‘ja’ u nieletnich niedostosowanych społecznie7.1.1. W dzieciństwie oraz okresie dorastania tworzą się mechanizmy regulacyjne osobowości, decydujące o przystosowaniu człowieka i zgodnym z normami społecznymi funkcjonowaniu w środowisku7.1.2. Proces przetwarzania informacji dokonywany przez człowieka, a także antycypacja tego co ma się wydarzyć motywuje go do podejmowania różnych działań: pozytywnych i rozwijających oraz negatywnych i destrukcyjnych7.1.3. Pojęcie ‘ja’ tworzy najważniejszy mechanizm regulujący zachowanie człowieka7.1.4. Istnieje zależność między poziomem agresji o samooceną7.1.5. Określone twierdzenia dotyczące ‘ja’ formułowane przez jednostkę mają istotne znaczenie dla powstawania nieprzystosowawczych zachowań7.1.6. Zachowanie człowieka jest przejawem zintegrowanego łańcucha procesów poznawczych7.1.7. Oczekiwana zmiana w zachowaniu człowieka w nurcie psychoterapii poznawczo-behawioralnej jest modyfikacją określonych właściwości poznawczych jednostki i kształtowaniem nowych zachowań7.2. Problemy i hipotezy badawcze7.3. Przebieg i schemat przeprowadzonych badań7.4. Zastosowane narzędzia badawcze7.5. Scenariusz terapii modyfikacji schematów poznawczych dotyczących postrzegania własnej osoby oraz samooceny dla wychowanków Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego nr 1 w Malborku7.6. Subiektywny aspekt badań nad skutecznością psychoterapii7.7. Zasady funkcjonowania Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego nr 1 w Malborku i specyfika badań prowadzonych wśród wychowanków7.7.1. Sprawowanie opieki nad wychowankami w MOW7.7.2. Opieka psychologiczno-pedagogiczna w MOW7.7.3. Zasady kierowania i przyjmowania wychowanków do MOW7.7.4. Informacje dodatkowe7.7.6. Specyfika badań prowadzonych wśród wychowanków MOW7.8. Definicja zmiany oraz kryteria jej istotności w koncepcji pomiaru skuteczności psychoterapii poznawczo-behawioralnej prowadzonej w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym nr 1 w Malborku7.9. Metody analizy statystycznejRozdział 8. Prezentacja i analiza wyników badań własnych8.1. Z miana samooceny u wychowanków oraz uczniów z uwzględnieniem sześciu czynników wyodrębnionych w Kwestionariuszu Samooceny8.1.1. Porównanie wyników w zakresie samooceny u wychowanków w grupie objętej terapią oraz bez terapii8.1.2. Porównanie wyników pierwszego i drugiego pomiaru uzyskanych z Kwestionariusza Samooceny w grupie uczniów8.1.3. Zmiana samooceny wychowanków i jej wpływ na ogólne funkcjonowanie nieletnich w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym8.2. Poziom agresji u wychowanków i uczniów oraz analiza dynamiki jego zmian8.2.1. Porównanie wyników w zakresie ogólnego współczynnika agresji u wychowanków w grupie objętej terapią oraz bez terapii8.2.2. Porównanie wyników pierwszego i drugiego pomiaru uzyskanych z Inwentarza Psychologicznego Syndromu Agresji w grupie uczniów8.2.3. Różnice uzyskane w zakresie poszczególnych skal Inwentarza Psychologicznego Syndromu Agresji w grupie uczniów i wychowanków, porównanie wyników pierwszego i drugiego pomiaru8.3. Analiza związku samooceny z poziomem agresji ogólnej w grupie wychowanków8.3.1. Wzrost samooceny wychowanków a zmiana ich zachowania na terenie Ośrodka, jak i poza nimRozdział 9. Dyskusja wyników, wnioski i perspektywa dalszych badań9.1. Wychowankowie i uczniowie różnią się od siebie poziomem samooceny ogólnej9.2. Wychowankowie będą charakteryzować się wyższym współczynnikiem agresji ogólnej niż uczniowie9.3. Istnieje związek między poziomem samooceny ogólnej a współczynnikiem agresji zarówno u wychowanków, jak i uczniów9.4. Grupy wychowanków i uczniów różnią się od siebie pod względem poszczególnych współczynników agresji mierzonych Kwestionariuszem IPSA9.5. Wzrost samooceny wpływa na zmianę sposobu i jakości postrzegania zjawisk świata zewnętrznego9.6. Pobyt i resocjalizacja w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym nr 1 w Malborku prowadzi do pozytywnych zmian w zachowaniu nieletnich chłopców niedostosowanych społecznie9.7. Terapia poznawczo-behawioralna prowadzona z wychowankami powoduje wzrost samooceny ogólnej9.8. W grupie uczniów poziom samooceny i wskaźnik agresji ogólnej pozostanie na tym samym poziomiePerspektywa badawcza w zakresie samooceny nieletnich niedostosowanych społecznie oraz trwałych pozytywnych zmian w zachowaniuZakończenieZałączniki:Arkusz Obserwacji Zachowania
Kwestionariusz Samooceny
Skala SamoocenyBibliografia