Teorie osobowości
Znakomity podręcznik akademicki teorii osobowości. Prezentuje przegląd wybranych teorii osobowości istniejących we współczesnej nauce światowej.
Specyficzną cechą książki jest interesujący układ treści. Każdy rozdział zawiera zwięzłą, ale wyczerpującą charakterystykę jednego nurtu teoretycznego albo jednej teorii osobowości wraz z biografią twórcy bądź czołowych przedstawicieli. Omówione są też metody badawcze stosowane przez poszczególne kierunki, najważniejsze osiągnięcia i najczęściej wysuwane zarzuty.
Wszystkie teorie przedstawiono z dużym obiektywizmem i według tego samego schematu ogólnego, co ułatwia czytelnikowi porównanie i wyrobienie własnego poglądu o każdej z nich.
Staranność i konsekwentną dbałość o rzetelność tekstu ilustruje fakt, że autorzy poddają poszczególne fragmenty książki (tam gdzie jest to możliwe) korekcie i autorecenzjom samych twórców przedstawianych koncepcji. Gwarantuje to, z jednej strony, precyzyjne oddanie istoty i ducha kolejnych koncepcji; z drugiej strony, osobisty, autorski charakter podręcznika.Przemyślany zabieg autorów polegający na prezentacji kolejnych grup teorii według nazwisk (tzn. według twórców teorii), a nie według badań czy właściwości formalnych koncepcji nadaje książce ludzki, nie anonimowy charakter. Czytelnik może śledzić (także przez zamieszczenie życiorysów i fotografii autorów) nie tylko efekt końcowy pracy intelektualnej kolejnych twórców, ale też próbować odtworzyć proces twórczy i związek koncepcji osobowości ze społecznym kontekstem życia autorów. Uważam to za ważną zaletę podręcznika.
prof. dr hab. Barbara Weigl,
Akademia Pedagogiki Specjalnej
Teorie osobowości. Wydanie nowe są klasycznym, w najlepszym tego słowa znaczeniu, podręcznikiem akademickim, w którym rzetelnej, niezwykle bogatej, wyczerpującej i starannie opracowanej wiedzy towarzyszy przejrzysta i czytelna forma, co czyni książkę niezbędnym podręcznikiem w jednej z najbardziej fascynujących dyscyplin psychologicznych jaką jest psychologia osobowości.
dr Bogna Bartosz,
Uniwersytet Wrocławski
[Nowe wydanie] jest znacznie udoskonalone edytorsko. Zawiera więcej zdjęć, sylwetkę twórców i, co ważniejsze, wypunktowanie ważniejszych wątków na początku rozdziału. Spis treści został uszczegółowiony. W uaktualnionej formie pozostaje dla studentów psychologii podstawową i nadal niezastąpioną pozycją na listach literatury obowiązkowej.
dr hab. Anna Suchańska,
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
Nowe wydanie zawiera kilka nie omawianych w poprzednich wydaniach podejść, z czego na największą moim zdaniem uwagę zasługuje rozdział poświęcony teoriom uczenia się społecznego Bandury i Mischela, nie mający dotąd precyzyjnego i całościowego omówienia w literaturze dostępnej po polsku. (...) Atutem nowego wydania są odniesienia do prowadzonych współcześnie badań pokazujące połączenie klasycznych poglądów na naturę, strukturę i funkcje osobowości człowieka z obecnymi doniesieniami empirycznymi.
dr Dorota Kobylińska,
Uniwersytet Warszawski
Atutami podręcznika jest jego przejrzystość i fachowość w połączeniu z przystępnym sposobem prezentowania zawartych w nim treści. (...) Dodatkowo, teorie osobowości uporządkowane są w czterech grupach uwzględniających podobieństwa wewnątrz danej grupy i odrębności istniejące między grupami; taka systematyzacja ułatwia dostrzeganie związków, zależności i różnic między teoriami osobowości, wspiera krytyczne i całościowe myślenie na temat treści podręcznika.
dr Elżbieta Kornacka-Skwara,
Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie
Wszystkie części [podręcznika] składają się na barwną mozaikę ujęć pokazujących i wyjaśniających funkcjonowanie człowieka z wielu stron, płaszczyzn i perspektyw. Jest to niewątpliwie zaleta podręcznika, wobec której studenci najczęściej stawiają pytanie: Jak się nie zgubić w takiej różnorodności? Autorzy zadbali o to pisząc rozdział, w którym zawarli porównania między poszczególnymi koncepcjami, akcentując ich mocne i słabe strony.
dr wojciech Ożarowski,
Uniwersytet im. Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Najkrócej rzecz ujmując jest to bardzo dobry podręcznik akademicki, najlepszy jaki znam, do przedmiotu psychologia osobowości. Podręcznik stanowi wykład teorii osobowości, wykład, który pokazuje (ucząc jednocześnie) czym jest teoria psychologiczna, do czego służy i dlaczego psycholog (student i absolwent) nie może się bez niej obejść w swojej pracy.Podręcznik ten nie zasypuje studenta nieskończoną liczbą nazwisk eksperymentatorów ani opisów badań empirycznych (ten empiryzm w psychologii - narzekała prof. Krystyna Zamiara), często o charakterze przyczynkarskim, które epatują czytelnika "zainwestowaniem eksperymentalnym", które trudno zapamiętać a cóż dopiero podsumować i uogólnić, które skupiają uwagę na ciekawostkach, na "świetnych pomysłach" i które w końcu wszystkie się mylą. Teorie zebrane przez Lindzeya i pozostałych autorów nie pomylą się czytelnikowi, gdyż zostały zebrane ze znakomitą znajomością rzeczy, w sposób absolutnie profesjonalny i i w takiż sposób zostały przedstawione. Wykład jest bardzo starannie przemyślany właśnie pod względem dydaktycznym...
dr Emilia Martynowicz,
Uniwersytet Gdański