TWÓJ KOSZYK

Koszyk jest pusty
ksiazka tytuł: Republiki literackiej nowoczesności - 09 Rozdz. 11. Krytycznoliteracki mainstream; Bibliografia (wybór) autor: Krzysztof Krasuski
FORMY I KOSZTY DOSTAWY
  • 0,00 zł
Produkt w wersji cyfrowej - więcej informacji tutaj

Republiki literackiej nowoczesności - 09 Rozdz. 11. Krytycznoliteracki mainstream; Bibliografia (wybór)

Wersja elektroniczna (brak aktualizacji)
Wydawnictwo: Uniwersytet Śląski
ISBN: 978-83-8012-224-6
Wydanie: 1, 2015 r.
Język: polski

Dostępność: dostępny
4,50 zł 4,00 zł
eKsiążka (Watermark)
PDF

Publikacja Format Wydanie Cena
eKsiążka pdf 1, 2015 r. 4,50 zł
eKsiążka pdf 1, 2015 r. 4,50 zł
eKsiążka pdf 1, 2015 r. 4,50 zł
eKsiążka pdf 1, 2015 r. 4,50 zł
eKsiążka pdf 1, 2015 r. 4,50 zł
eKsiążka pdf 1, 2015 r. 4,50 zł
eKsiążka pdf 1, 2015 r. 4,50 zł
eKsiążka pdf 1, 2015 r. 4,50 zł
 
 

Tematem książki jest kształtowanie się idei nowoczesnej literatury w Polsce dokumentowane tekstami literackiej eseistyki i krytyki. W przedstawionym przeglądzie na zasadach wyboru uwzględnione zostały projekty nie tylko ściśle literackie, ale także <i>stricte</i> intelektualne, zawarte w tekstach Stanisława Brzozowskiego i Czesława Miłosza. Na wybranych przykładach ukazano istotne czynniki kształtowania się w polszczyźnie literackiej nowoczesności w ubiegłym stuleciu. Pokazano, że różni pisarze kolejnych generacji odmiennie doświadczali i definiowali pojęcie nowoczesności oraz w różnych okresach historii różne z tych doświadczeń wyprowadzali wnioski odnośnie artystycznych realizacji tekstowych.

Każdy z przedstawionych w książce rozdziałów przyjmuje jako główne założenie, że kategoria nowoczesności jest historycznie względna. Dlatego kolejne części książki prezentują zagadnienie nowoczesności w porządku chronologicznym. U początków przedstawionych, wybranych jako węzłowe, etapów historii nowoczesności w literaturze polskiej XX wieku znalazło się omówienie tego aspektu twórczości Stanisława Brzozowskiego (1878-1911), który znajduje odzwierciedlenie w teorii studiów postkolonialnych, co nie było dotychczas przedmiotem interpretacji twórczości tego krytyka. Założenia tej teorii można także stosować w badaniach nad późniejszymi okresami literackimi w Polsce, także po 1989 roku.

Akuszerem literackiej i socjalnej nowoczesności w dwudziestoleciu między światowymi wojnami stał się Tadeusz Żeleński (Boy) (1874-1941), propagator przyspieszonych zmian kulturowych.

W budowie nowoczesnej polskiej świadomości kulturalnej aktywnie uczestniczyli także pisarze działający na politycznej emigracji po 1945 roku. Reprezentowali ono, jak na przykład Czesław Miłosz (1911-2004) i Tymon Terlecki (1905-2000), różne koncepcje nowoczesności, od liberalnych do konserwatywnych. W tym sensie intelektualne i artystyczne propozycje, wydające się klasycystycznymi czy też tradycjonalnymi, skierowane są przeciwko koncepcjom o niemałej dozie mistyfikacji, na przykład w totalitarnych praktykach społecznych. Taką wolnościową i demokratyczną postawę widać w twórczości krytycznoliterackiej Czesława Miłosza, Pawła Hertza (1918-2001), Tomasza Burka (ur. 1938).

Publikację zamykają omówienia enuncjacji krytyków literackich, biorących udział w kreowaniu nowoczesnego nurtu współczesnej literatury, ale bynajmniej nie należących do awangardy.

Odnośnie twórczości zarówno starszych, jak i następnych generacji pisarzy i krytyków, na przykład zaliczających się do pokolenia Nowej Fali, autor poświęca uwagę nie tyle ekstremalnym projektom awangardowym, ile zachowującym kontakt ze współczesnymi pisarskimi odwołaniami reaktywującymi egzystencjalne doświadczenia bliższej i dalszej przeszłości a także teraźniejszości. Jest to nowoczesność zabiegająca o szeroki adres społecznego odbioru. Nie stan niwelacji lecz homeostazy tradycji i współczesności ma być w przywołanych w książce działaniach krytycznych receptą na preferowane formuły nowoczesności.

 

Newsletter

Newsletter
Zapisz Wypisz

Płatności

Kanały płatności

Sklep Internetowy Zinamon.pl akceptuje płatności: