Batutą i skalpelem. Ciało w zawodach wysokospecjalistycznych
Kim jest ufalny pacjent? Jaka część mózgu jest nazywana kochanką neurochirurgów? Czym różni się dyrygowanie w filharmonii od dyrygowania w operze? W jakich utworach frak dyrygenta się nie marszczy? Dominika Byczkowska-Owczarek analizuje rolę ciała w zawodach wysokospecjalistycznych – neurochirurga i dyrygenta orkiestrowego, które zazwyczaj kojarzą się z rozległą wiedzą teoretyczną. Jak się jednak okazuje, za sukcesem w tych dziedzinach stoją tysiące godzin pracy, w tym fizycznej, polegającej na kontroli własnych ruchów i mimiki twarzy, a także umiejętnej współpracy z innymi bez użycia słów. W publikacji został przedstawiony proces pracy poprzez ciało w obu badanych profesjach, ze szczególnym uwzględnieniem takich jego aspektów, jak: przywództwo, tożsamość zawodowa, technologia, praca w zespole, komunikowanie, sytuacja kobiet wykonujących te zawody czy samotność. Pokazano także, jak w profesjach o kilkusetletniej historii i unikalnej kulturze pracy tworzeni są indywidualiści. Na podstawie prowadzonych przez sześć lat jakościowych badań socjologicznych autorka proponuje koncepcję społecznego konstruowania cielesności w obszarze roli zawodowej. Stawia ciało w centrum socjologicznego zainteresowania oraz omawia sposoby jego przekształcania i używania podczas pracy. Autorka od wielu lat zajmuje się badaniem ciała i cielesności oraz jest bez wątpienia ekspertką w tym obszarze. Jej książka zdecydowanie wykracza poza ramy socjologii ciała/ucieleśnienia. Sytuuje się na styku różnych subdyscyplin: socjologii ciała, socjologii pracy oraz workplace studies, co wskazuje na jej interdyscyplinarny charakter, ale również na umiejętność łączenia przez autorkę perspektyw wywodzących się z różnych studiów. Publikacja dostarcza wielu informacji, począwszy od historii zawodów po funkcjonowanie środowiska, męską dominację i rozwój kariery. Można zatem powiedzieć, że praca poprzez ciało jest tylko jednym z elementów opisywanych w niej światów społecznych. Z recenzji dr hab. Honoraty Jakubowskiej, prof. UAM
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8331-390-0
- ISBN druku: 978-83-8331-389-4
- Liczba stron: 328
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
1. Wprowadzenie 9 2. Praca w zawodzie neurochirurga 40 2.1 Kontekst historyczny i kulturowy zawodu chirurga 40 2.1.1 Historia i kontekst zawodu chirurga a kultura zawodu 42 2.1.2 Kontekst historyczny i specyfika neurochirurgii jako subdziedziny medycznej 45 Zarys historii neurochirurgii 45 Specyfika neurochirurgii jako dziedziny medycznej 47 Neurochirurgia i inne specjalności lekarskie 49 Technologia w pracy neurochirurgicznej 54 Socjalizacja w zawodzie neurochirurga 56 2.2 Kontekst organizacyjny pracy neurochirurgów 59 2.3 Praktyka pracy neurochirurgicznej na badanym oddziale 61 2.4 Proces pracy neurochirurgicznej 66 2.4.1 Subprocesy pracy neurochirurgicznej 67 Subproces kwalifikacji 67 Subproces przygotowania do operacji 70 Subproces realizacji operacji 72 Subproces opieki pooperacyjnej 74 Subproces opieki poszpitalnej 74 2.4.2 Praca na sali operacyjnej 75 Sala operacyjna 75 Zespół operacyjny 80 Ciało pacjenta 84 2.4.3 Podejmowanie decyzji w pracy neurochirurgicznej 87 Podejmowanie decyzji w kolejnych subprocesach pracy neurochirurgicznej 90 2.4.4 Niepewność w pracy neurochirurgów 91 Źródła niepewności 93 2.4.5 Błędy w pracy neurochirurgicznej 96 2.4.6 Strategie asekuracyjne 98 2.4.7 Sytuacja kobiet w zawodzie neurochirurga 101 2.5 Praca poprzez ciało w zawodzie neurochirurga – dostosowywanie się (adjusting) 108 2.5.1 Używanie ciała jako narzędzia pracy 110 Uwarunkowania indywidualnej cielesności operatora 110 Ostrzenie narzędzia 112 Usamodzielnienie ciała 118 Nabywanie warsztatu 119 Scaffolding jako metoda nauczania 122 Zmysły w pracy neurochirurga 127 Przeszkody w pracy poprzez ciało 132 Zarządzanie ciałem – efektywne wykorzystanie zasobów ciała i zaspokajanie jego potrzeb 135 Zmęczenie 139 Emocje w pracy neurochirurga 141 2.5.2 Dostosowywanie innych osób i obiektów do ciała operatora 144 Współpraca z instrumentariuszką 144 Dostosowywanie obiektów 147 Dostosowywanie przestrzeni 148 Używanie narzędzi neurochirurgicznych 148 Realizowanie różnych rodzajów wiedzy w zawodzie neurochirurga 151 2.5.3 Podsumowanie 153 3 Praca w zawodzie dyrygenta orkiestrowego 154 3.1 Historia i przemiany zawodu dyrygenta 154 3.2 Proces pracy dyrygenta 156 3.2.1 Specyfika pracy dyrygenckiej 156 3.2.2 Autodefinicja w zawodzie dyrygenta 158 3.2.3 Aspekty dyrygowania 162 3.2.4 Konteksty pracy dyrygenta 164 Próba i koncert 164 Filharmonia 165 Opera 165 Nagranie 167 3.2.5 Subprocesy pracy dyrygenta 167 Subproces interpretacji dzieła 168 Subproces prezentacji interpretacji i (pozornych) negocjacji z orkiestrą 171 Subproces przygotowania dzieła z orkiestrą 172 Subproces wykonywania dzieła podczas koncertów 172 3.2.6 Dobre praktyki w pracy dyrygenta 174 3.2.7 Technologia 175 3.2.8 Emocje w pracy dyrygenta 176 3.2.9 Błędy w pracy dyrygenta 179 3.3 Konstruowanie roli społecznej dyrygenta 181 3.3.1 Kompozytor i partytura muzyczna 182 3.3.2 Orkiestra 183 3.3.3 Chór 187 3.3.4 Soliści 188 3.3.5 Balet 190 3.3.6 Publiczność 191 3.3.7 Inne uwarunkowania realizowania roli dyrygenta 193 3.4 Kariera dyrygenta 198 3.4.1 Dyspozycje do wykonywania zawodu dyrygenta 198 3.4.2 Stawanie się dyrygentem 200 3.4.3 Punkty zwrotne 203 3.4.4 Zarządzanie karierą 206 3.4.5 Sprzężenie zwrotne karier mistrza i ucznia 207 3.4.6 Wpływ płci dyrygenta na rozwój kariery 209 3.4.7 Uwarunkowania instytucjonalne kariery dyrygenta 214 3.5 Praca poprzez ciało w zawodzie dyrygenta – uzewnętrznianie (externalizing) 216 Predyspozycje 218 Czerpanie z własnych doświadczeń 219 Nabywanie warsztatu 222 Podział symboliczny i funkcjonalny ciała 222 3.5.1 Proces socjalizacji wtórnej w zawodzie dyrygenta – aspekt cielesny 232 Proces edukacji formalnej – socjalizowanie do ekspresji 232 Przychodzenie 237 Ciało mistrza 238 Adresaci działania głównego 239 Zarządzanie ciałem w zawodzie dyrygenta 240 Doskonalenie ciała jako narzędzia przekazu 241 Utrzymanie ciała w formie 242 Ciało nie w pełni sprawne 243 Używanie przedmiotów – ubiór i batuta 245 3.5.2 Podsumowanie 249 4 Charakterystyka pracy poprzez ciało w badanych zawodach 250 4.1 Praca poprzez ciało w zawodach neurochirurga i dyrygenta orkiestrowego – analiza i porównanie 250 4.1.1 Nabywanie warsztatu – nauczanie umiejętności cielesnych 258 4.1.2 Przywództwo realizowane poprzez ciało 269 Rola współpracowników – osoby podlegające przywódcy 270 Modele realizowania roli przywódcy 271 4.1.3 Specyfika zadania a praca poprzez ciało 274 Praca z obiektami zróżnicowanymi wewnętrznie 275 Wchodzenie w interakcje z obiektami pracy 276 Dobra robota – wymiar prakseologiczny 279 5 Podsumowanie – społeczne konstruowanie cielesności w zawodach wysokospecjalistycznych 283 5.1 Wnioski z badań 283 5.2 Społeczne konstruowanie cielesności w obszarze roli zawodowej 287 6 Metodologia i naturalna historia badania 296 Bibliografia 311 Spis rysunków 325 Spis tabel 327