Ekonometryczne modelowanie popytu konsumpcyjnego na podstawie danych dziennych
„Dotychczas modelowanie popytu w polskiej literaturze statystyczno-ekonometrycznej bazowało na danych przekrojowych i przekrojowo-czasowych [...]. Książka Marcina Blażejowskiego ma niewątpliwie nowatorski charakter na rynku polskim w zakresie ekonometrycznego modelowania popytu konsumpcyjnego na podstawie danych dziennych [...]. Wyniki prezentowane w recenzowanej pracy są przykładem rzetelnie przeprowadzonych badań, dociekliwości Autora, dbałości o wiarygodność i obiektywność rezultatów".
Fragment recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Marka Walesiaka
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-231-2320-0
- ISBN druku: 978-83-231-2320-0
- Liczba stron: 298
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp / 9 Rozdział 1. Teoretyczne aspekty analizy popytu konsumpcyjnego / 15 1.1. Rys historyczny modelowania popytu / 15 1.2. Podstawy teoretyczne analizy popytu / 21 1.2.1. Elementy teorii wyboru konsumenta / 21 1.2.2. Popyt oraz funkcje popytu / 24 1.3. Założenia ekonometrycznego modelowania popytu / 30 1.4. Funkcje popytu na podstawie szeregów obserwacji dziennych / 36 Rozdział 2. Ekonometryczne modele popytu konsumpcyjnego / 40 2.1. Charakterystyka szeregów obserwacji dziennych / 40 2.2. Analityczne funkcje popytu, ich charakterystyki oraz własności / 43 2.3. Definicje oraz metody wyznaczania elastyczności popytu / 48 2.3.1. Elastyczność popytu w punkcie / 49 2.3.2. Różnicowa oraz łukowa elastyczność popytu / 52 2.3.3. Elastyczność popytu według koncepcji metody pomiaru efektów oddziaływania zmiennych / 55 2.3.4. Definicja oraz wyznaczanie cenowej elastyczności opakowaniowej / 58 2.4. Specyfikacja modelu popytu według koncepcji dynamicznych modeli zgodnych / 61 2.4.1. Podstawowe informacje o metodologii dynamicznych modeli zgodnych / 61 2.4.2. Wybór postaci analitycznej dla potrzeb modelowania popytu na podstawie danych dziennych / 66 Rozdział 3. Modele „bąbli promocyjnych" / 73 3.1. Charakterystyka zjawiska „bąbla promocyjnego" / 73 3.2. Identyfikacja wystąpienia efektu „bąbla promocyjnego" / 86 3.3. Modelowanie efektu „bąbla promocyjnego" / 89 3.3.1. Modele odpowiedzi rynku oraz funkcje odpowiedzi impulsowych / 89 3.3.2. Model funkcji transferowej / 93 3.4. Modele wielorównaniowe jako narzędzia opisu efektów promocyjnych / 98 3.4.1. Funkcje odpowiedzi impulsowych w modelach VAR / 101 3.4.2. Modele strukturalne / 107 Rozdział 4. Funkcje popytu oraz funkcje sprzedaży na przykładzie proszków do prania / 115 4.1. Przygotowanie danych empirycznych / 115 4.2. Modele popytu dla wybranych marek proszków do prania / 117 4.2.1. Empiryczne modele popytu / 117 4.2.2. Wyznaczanie ocen elastyczności popytu w punkcie / 127 4.2.3. Elastyczności cenowe zgodnie z koncepcją metody pomiaru efektów oddziaływania zmiennych / 133 4.2.4. Podsumowanie wyników przykładu empirycznego modelowania popytu na podstawie danych dziennych dla rynku proszków do prania / 135 4.3. Wielorównaniowe modele rynku oraz funkcje sprzedaży na przykładzie rynku proszków do prania / 137 4.3.1. Przykłady identyfikacji wystąpienia efektu „bąbla promocyjnego" / 138 4.3.2. Ekonometryczny model mikrorynku według metodologii wektorowej autoregresji / 140 4.3.3. Ekonometryczny model mikrorynku o równaniach współzależnych na przykładzie proszków do prania / 151 4.4. Porównanie wyników analizy elastyczności cenowych popytu na podstawie modelowania jedno-i wielorównaniowego / 171 4.4.1. Porównanie ilości wyznaczonych ocen elastyczności cenowych / 173 4.4.2. Porównanie znaków wyznaczonych ocen elastyczności cenowych / 175 4.4.3. Porównanie różnic w uzyskanych ocenach elastyczności cenowych / 176 Rozdział 5. Przykłady wykorzystania elastyczności cenowych oraz modeli „bąbli promocyjnych" dla rynku proszków do prania / 179 5.1. Funkcje odpowiedzi impulsowych wyprowadzone na podstawie modelu VAR(3) / 179 5.2. Analiza mnożnikowa oraz symulacje z ekonometrycznego modelu mikrorynku o równaniach współzależnych / 190 5.3. Budowa wariantowych prognoz sprzedaży na podstawie scenariuszy akcji promocyjnych na przykładzie rynku proszków do prania / 203 5.3.1. Scenariusze równoległych jednoczesnych promocji / 203 5.3.2. Scenariusze równoległych promocji pojawiających się w różnych okresach / 209 Zakończenie / 214 Dodatek A / 222 A.l. Oznaczenia zmiennych uwzględnionych w poszczególnych modelach / 222 A.2. Oszacowane modele popytu / 224 A.2.1. Modele popytu na analizowane proszki do prania sprzedawane w małych opakowaniach / 224 A.2.2. Modele popytu na analizowane proszki do prania sprzedawane w średnich opakowaniach / 226 A.3. Oszacowane równania modelu VAR(3) / 227 A.3.1. Blok równań dla logarytmów ilości sprzedanych małych i średnich opakowań analizowanych marek proszków do prania / 227 A.3.2. Przebiegi funkcji odpowiedzi impulsowych dla impulsów z cen pozostałych siedmiu marek proszków do prania / 255 A.4. Pozostałe mnożniki dynamiczne dla impulsów pochodzących z cen czterech marek o największym udziale w rynku / 258 A.4.1. Scenariusz pierwszy: równoległe promocje dwóch marek proszków do prania / 258 A.4.2. Scenariusz drugi: równoległe promocje trzech marek proszków do prania / 261 A.4.3. Scenariusz trzeci: równoległe promocje czterech marek proszków do prania / 263 Dodatek B / 264 B.l. Wpływ agregacji szeregów czasowych na oceny elastyczności cenowych popytu / 264 B. 1.1. Porównanie ocen elastyczności cenowych popytu uzyskanych z modeli szacowanych na podstawie danych dziennych i tygodniowych / 266 B.2. Analiza porównawcza wielorównaniowych modeli mikrorynku produktów konsumpcyjnych dla danych tygodniowych i dziennych / 271 B.2.1. Założenia scenariuszy do symulacji oraz uzyskane wyniki / 273 Literatura / 278 Spis tabel / 286 Spis rysunków / 289 Skorowidz / 293 (Summary) / 295