Etnografia dla terapeutów
Proponowana publikacja jest efektem pracy na dwóch polach działalności pedagogicznej – poszukiwań naukowych Autorki i zaspokajania potrzeb środowisk niepełnosprawnych. Książka stanowi próbę metodologicznej odpowiedzi na współczesne trendy i paradygmaty pedagogiki specjalnej, m.in. biograficznego, holistycznego i zindywidualizowanego poznania osoby niepełnosprawnej i jej środowiska.
Publikacja stanowi przedstawienie etnografii jako strategii badawczej i autorskiej koncepcji Jamesa Spradleya – „Postępującej Sekwencji Badawczej”. O oryginalności pracy stanowią dwa zasadnicze elementy: 1) szczegółowe przedstawienie poszczególnych kroków badawczych; 2) eseje etnograficzne, wywiady, portrety, „dziennik obserwacji” jako opracowania i dane dwóch realnie istniejących środowisk terapeutycznych oferujących rehabilitację osobom niepełnosprawnym intelektualnie.
Adresatami publikacji są teoretycy i praktycy pedagogiki specjalnej oraz studenci pedagogiki różnych specjalności. Książka może zainteresować kadrę akademicką na kierunkach pedagogicznych – wszystkich typów uczelni, zarówno publicznych, jak i niepublicznych.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7587-765-6
- ISBN druku: 83-7308-596-3
- Liczba stron: 247
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
SPIS TREŚCI Wstęp Rozdział pierwszy ELEMENTY TEORII 1. Badania kulturowe w pedagogice specjalnej 2. Teoretyczna perspektywa badań jakościowych 2.1. Nurty badawcze i cechy badań jakościowych 2.2. Typy badań jakościowych w socjologii 2.3. Typy badań jakościowych w pedagogice 2.4. Relacja paradygmatu i metody 2.4.1. E. Guba i Y. Lincoln jako badacze jakościowi 2.4.2. M. Miles i m. Huberman jako logiczni pozytywiści 2.4.3. E. Eisner i etnografia krytyczna Rozdział drugi ETNOGRAFIA 1. Etnografia jako produkt pisemny badań jakościowych 2. Etnografia J. Spradleya jako socjolingwistyczna strategia badawcza 3. Relatywistyczna teoria znaczenia w etnografii J. Spradleya. Rozdział trzeci UCZESTNICY BADAŃ ETNOGRAFICZNYCH 1. Osoba niepełnosprawna intelektualnie - portrety 1.1. Osoba z zaburzeniami rozwoju 2. Terapeuta - uczestnik terenu - fragment etnografii 3. Pedagog jako badacz Rozdział czwarty KONTEKST KULTUROWY 1. Biograficzny kontekst życia osoby z niepełnosprawnością intelektualną Rozdział piąty PROJEKTOWANIE ETNOGRAFII 1. Kwestie wstępne realizacji badań jakościowych - strategia i przyjęcie pozycji badawczej 2. Problemy gromadzenia danych 2.1. Techniki etnografii 2.1.1. Obserwacja uczestnicząca 2.1.2. Wywiad etnograficzny 3. Kwestie etyczne gromadzenia danych 4. Problemy analizy danych 4.1. Kwestie wiarygodności w badaniu jakościowym 4.2. Rola badacza i informatora w badaniu jakościowym 4.3. Oprogramowanie komputerowe Etnograph (wersja 5.0) Rozdział szósty KROKI BADAWCZE 1. Lokalizacja informatora 2. Wywiad z informatorem 3. Typy zapisu etnograficznego 4. Pytania opisowe 5. Wstępna analiza wywiadów - poszukiwanie dziedzin 6. Analiza dziedzin 7. Pytania strukturalne 8. Analiza taksonomiczna 9. Pytania kontrastowe 10. Analiza składowa 11. Odkrywanie tematów kulturowych 12. Pisanie eseju etnograficznego Rozdział siódmy FRAGMENT ETNOGRAFII ŚRODOWISKA TERAPEUTYCZNEGO 1. Tło terapii Zakończenie Bibliografia