Fuzje uczelni
Najnowsza książka prof. dr hab. Łukasza Sułkowskiego służy rozpoznaniu obszaru kształtowania się rynku uczelni i reformowania systemów nauki i szkolnictwa wyższego opartego na konsolidacjach. Obok doświadczeń międzynarodowych oraz analizy porównawczej fuzji uczelni, w publikacji zgłębiane są koncepcje, metody i przykłady zaczerpnięte z biznesu.
Książka prof. Łukasza Sułkowskiego jest niezwykle cenna i aktualna, ponieważ dzięki niej istnieje możliwość zmiany myślenia o przyszłości sektora uczelni wyższych. Ponadto jest niezwykłym osiągnięciem naukowym. Prof. Sułkowski to europejskiej klasy badacz szkolnictwa wyższego jako typu organizacji (najczęściej) publicznej, o ogromnym dorobku i doświadczeniu wyniesionym z badań sektora biznesowego. Autor trafia ze swoją wiedzą idealnie w taki moment historyczny – reformy szkolnictwa wyższego w Polsce – w którym książka będzie budzić powszechne zainteresowanie. Jestem pełen podziwu wobec jej zakresu, sposobu wykorzystania materiału teoretycznego i zaplecza empirycznego, w tym własnych badań. Publikacja jest ogromnym krokiem naprzód wykonanym w ramach badań szkolnictwa wyższego jako ważnego segmentu stosowanych nauk. Prof. Sułkowski to chyba jedyna osoba w Polsce, która jest w stanie w nieszablonowy sposób połączyć doświadczenie wyniesione z badań organizacji biznesowych ze światową wiedzą płynącą z badań organizacji akademickich. Polska jest w książce najważniejszym punktem odniesienia, pomimo głębokiego osadzenia w literaturze światowej. I to jest jej największa zaleta. To pierwsza książka w ramach badań szkolnictwa wyższego (jako organizacji), która w momencie publikacji ma ogromny potencjał aplikacyjny.
Prof. dr hab. Marek Kwiek
Centrum Studiów nad Polityką Publiczną
Katedra UNESCO Badań Instytucjonalnych
i Polityki Szkolnictwa Wyższego UAM w Poznaniu
Książka jako nowatorskie dzieło dotyczące problematyki fuzji uczelni, oparte na wyjątkowo bogatej literaturze przedmiotu, w zdecydowanej większości anglojęzycznej, ma wysokie walory poznawcze i aplikacyjne. Powinna się stać obowiązkową lekturą osób zajmujących się badaniami nad szkolnictwem wyższym, decydentów kształtujących polityki publiczne w obszarze szkolnictwa wyższego, a także władz uczelni akademickich i zawodowych oraz wszystkich zainteresowanych problematyką fuzji instytucji akademickich.
Prof. dr hab. inż. Krzysztof Leja
Katedra Zarządzania, Wydział Zarządzania i Ekonomii,
Politechnika Gdańska
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-01-19745-2
- ISBN druku: 978-83-01-19702-5
- Liczba stron: 512
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 9 Rozdział 1. Konsolidacje uczelni wyższych 21 1.1. Znaczenie konsolidacji, fuzji i przejęć uczelni 21 1.2. Przyczyny i efekty procesów konsolidacyjnych 29 1.3. Wpływ konsolidacji na pozycje uczelni w rankingach 43 1.4. Rodzaje konsolidacji uczelni 53 1.5. Modele kooperacji i konsolidacji akademickiej 61 1.6. Etapy fuzji uczelni 75 1.7. Bariery fuzji uczelni a sukces konsolidacji 93 1.8. Podsumowanie – sukces i ryzyko konsolidacji 105 Rozdział 2. Perspektywa międzynarodowa fuzji uczelni 109 2.1. Świat pełen fuzji uczelni 109 2.2. USA 117 2.3. Chiny 121 2.4. Republika Południowej Afryki 132 2.5. Finlandia 145 2.6. Szwecja 153 2.7. Norwegia 157 2.8. Francja 161 2.9. Rumunia 165 2.10. Analiza porównawcza fuzji 168 Rozdział 3. Zarządzanie procesem konsolidacji w uczelniach wyższych 173 3.1. Strategie konsolidacji 173 3.2. Due diligence uczelni 186 3.3. Fuzje a restrukturyzacja uczelni 196 3.4. Fuzja jako zarządzanie procesowe i projektowe 208 3.5. Przywództwo akademickie w czasie fuzji 221 3.6. Marka i marketing uczelni 231 3.7. Przedsiębiorczość akademicka w czasie fuzji 245 3.8 Podsumowanie – zarządzanie fuzją drogą do sukcesu 253 Rozdział 4. Kulturowe uwarunkowania konsolidacji uczelni 259 4.1. Kulturowe aspekty fuzji uczelni 259 4.2. Modele kultury w M&A 263 4.3. Typy kultur a procesy fuzji 268 4.4. Ewolucja i rewolucja w kulturach akademickich 273 4.5. Kultura kontroli współczesnej uczelni 276 4.6. Kontekst kulturowy fuzji uczelni 280 4.7. Składniki kultur uczelni 284 4.8. Metody zmian kulturowych w procesach fuzji 290 4.9. Tożsamość organizacyjna w procesie fuzji uczelni 298 4.10. Fuzja jako integracja 302 4.11. Zmiany kultur uczelni publicznych 306 4.12. Podsumowanie – wielość perspektyw zmiany kulturowej w konsolidacjach uczelni 313 Rozdział 5. Zarządzanie kapitałem ludzkim w procesach fuzji uczelni 319 5.1. Cele zarządzania ludźmi w uczelniach 319 5.2. Obszary zarządzania kapitałem ludzkim w uczelniach 322 5.3. Strategia personalna w fuzjach uczelni 335 5.4. Struktura realizacji funkcji kadrowej w fuzjach 342 5.5. Rekrutacja i derekrutacja pracowników 345 5.6. Motywowanie, ocena i rozwój kadr uczelni 350 5.7. Kapitał ludzki w fuzjach uczelni publicznych 355 5.8. Zarządzanie talentami w procesie fuzji 359 5.9. Społeczno-psychologiczne aspekty fuzji 364 5.10. Podsumowanie – fuzja jako restrukturyzacja zarządzania kapitałem ludzkim 369 Rozdział 6. Procesy konsolidacji uczelni w Polsce 371 6.1. Rozproszenie sektora szkolnictwa wyższego w Polsce 371 6.2. Przyczyny potencjalnych konsolidacji w Polsce 377 6.3. Doświadczenia konsolidacyjne uczelni publicznych w Polsce 383 6.4. Fuzje uczelni niepublicznych w Polsce 385 6.5. Prawne możliwości konsolidacji w Polsce 390 6.6. Konsolidacje w projektowaniu nowego ładu akademickiego w Polsce 399 6.7. Podsumowanie – perspektywy konsolidacji w Polsce 409 Rozdział 7. Analiza porównawcza studiów przypadku fuzji uczelni 411 7.1. Metodyka badań 411 7.2. Reintegracja Akademii Medycznej im. Mikołaja Kopernika z Uniwersytetem Jagiellońskim 414 7.3. Akademia Medyczna w Łodzi + Wojskowa Akademia Medyczna = Uniwersytet Medyczny 429 7.4. Konsolidacja strategiczna i powstanie Université Grenoble Alpes (UGA) „Fuzja strategiczna” 436 7.5. Analiza porównawcza studiów fuzji uczelni 443 7.6. Wnioski i dobre praktyki 443 Podsumowanie 461 Bibliografia 472