Komunikacja w logopedii. Terapia, wspomaganie, wsparcie
Rozmowa, dialog, komunikowanie się przenikają całe nasze życie. Stanowią one ważny wymiar życia społecznego. Wysoka jakość komunikowania się jest jedną z najistotniejszych kompetencji życiowych współczesnego człowieka. Każdy komunikat składa się z warstwy werbalnej i niewerbalnej. A zatem napisana monografia posiada wartości poznawcze, ponieważ poszerza naszą wiedzę o międzyludzkiej komunikacji. Posiada wartości praktyczne, ponieważ pomaga w określeniu celów terapii logopedycznej oraz w opracowaniu indywidualnego programu wspomagania osiągnięć komunikacyjnych.
Z recenzji prof. dr. hab. Romana Ossowskiego
- Kategorie:
- Redakcja: Ditta Baczała, Jacek J. Błeszyński
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-231-3266-0
- ISBN druku: 978-83-231-3266-0
- Liczba stron: 198
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie / 9 Rozdział I RENATA MARCINIAK-FIRADZA Oddziaływanie subkodu pisanego na mówiony, czyli o tendencjach w komunikowaniu się współczesnych Polaków / 13 Wprowadzenie / 14 Wariantywność realizacyjna cechująca język mówiony / 15 Podsumowanie / 21 Rozdział II DITTA BACZAŁA Umiejętności prospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną / 25 Istota niepełnosprawności intelektualnej /26 Umiejętności prospołeczne w życiu człowieka niepełnosprawnego intelektualnie / 30 Podsumowanie / 35 Rozdział III IWONA KLONOWSKA-SENDERSKA Błędy i deficyty w komunikacji przyczynkiem stygmatyzacji i ostracyzmu społecznego nieletnich niedostosowanych społecznie / 39 Modele i zasady komunikowania się / 40 Złożoność procesu komunikowania się / 41 Bariery komunikacyjne / 41 Inteligencja a kompetencje komunikacyjne / 42 Język fasadą budowania wizerunku / 43 Rodzina i grupa rówieśnicza podstawą kształtowania kompetencji komunikacyjnych / 43 Trudności w odczytywaniu werbalizmów i niewerbalizmów / 44 Osobowość nadawców i odbiorców komunikatu / 46 Struktura obrazu siebie / 47 Podsumowanie / 48 Rozdział IV JACEK J. BŁESZYŃSKI Kształtowanie kompetencji społecznych dziecka z niepełnosprawnością intelektualną / 51 Kompetencje społeczne / 52 Kompetencje komunikacyjne i językowe / 54 Podsumowanie / 60 Rozdział V MONIKA DĄBKOWSKA, MIROSŁAW DĄBKOWSKI Psychopatologiczne następstwa zaburzeń w porozumiewaniu się u dzieci: próba aplikacji koncepcji „wrażliwości na odrzucenie” / 65 Wprowadzenie / 66 Zaburzenia w porozumiewaniu się językowym / 67 Wrażliwość na odrzucenie / 68 Podsumowanie / 76 Rozdział VI ALINA SZUKAŁA Zaburzenie mowy u osób z niepełnosprawnością intelektualną / 82 Budowanie kompetencji morfologiczno-składniowej w zaburzeniach mowy u osób z niepełnosprawnością intelektualną / 81 Diagnoza zaburzeń mowy dziecka z niepełnosprawnością intelektualną / 83 Komunikacja osób z niepełnosprawnością intelektualną / 85 Rozdział VII MAŁGORZATA KOCHANIEWICZ-ANDRUCH Ograniczenie sprawności mięśnia okrężnego warg u dzieci / 105 Wargi i język / 105 Rozwój mowy a okres płodowy i noworodkowy / 107 Rozdział VIII MAŁGORZATA KOCHANIEWICZ-ANDRUCH Masaż logopedyczny a umiejętność ssania, żucia, połykania / 113 Budowa aparatu artykulacyjnego / 113 Ssanie i połykanie / 115 Nieprawidłowości w rozwoju i funkcjonowaniu aparatu artykulacyjnego / 117 Masaż logopedyczny / 118 Rozdział IX MARTA KOPAŃSKA Autyzm – wprowadzenie / 124 Komunikacja dziecka z autyzmem / 123 Komunikacja – rozważania terminologiczne / 130 Etapy rozwoju mowy dziecka – norma / autyzm / 139 Kompetencje komunikacyjne dzieci z autyzmem / 144 Wpływ zaburzenia na rozwój kompetencji komunikacyjnych / 149 Echolalia a mowa echolaliczna / 150 Nieprawidłowe użycie zaimków / 154 Rozumienie mowy (deficyty poznawczo-komunikacyjne osób z autyzmem) / 156 Koncentracja uwagi a przyswajanie mowy / 158 Percepcja / 159 Język metaforyczny, neologizmy i trudne pytania / 159 Deficyty w społecznym dyskursie / 161 Monologi i dialogi / 162 Sprawność narządów artykulacyjnych / 163 Zaburzenia suprasegmentalne / 164 Podsumowanie / 165 Rozdział X AGNIESZKA HAMERLIŃSKA-LATECKA Trudności w komunikowaniu się osób ze zmianami nowotworowymi w obrębie twarzy / 169 Wprowadzenie / 170 Nowotwory w obrębie twarzy – epidemiologia, lokalizacja i etiologia / 171 Konsekwencje zmian w aspekcie psychologicznym i logopedycznym / 172 Podsumowanie / 176 Rozdział XI NATALIA GUMIŃSKA Komunikacja w funkcjonowaniu społecznym osób z autyzmem / 181 Komunikacja jako umiejętność społeczna / 182 Autyzm / 186 Istota funkcjonowania społecznego / 190 Podsumowanie / 194 Informacje o autorach / 197