MENU

Postępowanie sądowoadministracyjne

(eBook)

Formaty:
PDF

Zabezpieczenie: plik chroniony przez Watermark
Watermark
Znak wodny czyli Watermark to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie najbardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
0.00  [ 0 ocen]
Dodaj recenzję
Rozwiń szczegóły »
Dostępne warianty:
Cena katalogowa: 50,00 zł
Najniższa cena z 30 dni: 38,00 zł
Cena produktu

Cena katalogowa – rynkowa cena produktu, często jest drukowana przez wydawcę na książce.

Najniższa cena z 30 dni – najniższa cena sprzedaży produktu w księgarni z ostatnich 30 dni, obowiązująca przed zmianą ceny.

Wszystkie ceny, łącznie z ceną sprzedaży, zawierają podatek VAT.

45,00
Dodaj do schowka
Dostępność: online po opłaceniu
Produkt elektroniczny Plik do pobrania po realizacji zamówienia

Postępowanie sądowoadministracyjne

W podręczniku przedstawiono zagadnienia sądowej kontroli administracji stanowiącej instrument gwarantujący zgodne z prawem działanie organów administracji publicznej w stosunkach z podmiotami zewnętrznymi. Szcze­gółowo omówiono m.in. cechy charakterystyczne sądowych modeli kontroli administracji, ze szczególnym uwzględnieniem modelu mieszanego, oraz zagadnienia postępowania sądowoadministracyjnego. Układ opracowania jest ściśle powiązany z obecnym w polskim systemie praw­nym mieszanym modelem sądowej kontroli administracji, w którym wykonują ją zarówno sądy powszechne, jak i sądy administracyjne, zasadnicze znaczenie ma jednak kontrola sprawowana przez sądy administracyjne.
Publikacja dzięki syntetycznemu ujęciu problematyki postępowania sądowoad­ministracyjnego przeznaczona jest głównie dla studentów kierunku prawo oraz administracja, kandydatów na stanowiska urzędnicze w aparacie admi­nistracyjnym państwa, urzędników oraz pełnomocników reprezentujących strony w postępowaniach przed sądami administracyjnymi. Dobór omawia­nych zagadnień został zdeterminowany wyzwaniami, z którymi przychodzi się mierzyć w praktyce pracownikom organów administracji publicznej (rzą­dowej i samorządowej) oraz peł no mocnikom stron w postępowaniach sądowo­ administracyjnych.

  • Sposób dostarczenia produktu elektronicznego
    Produkty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.
    Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.
    Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
  • Ważne informacje techniczne
    Minimalne wymagania sprzętowe:
    procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturach
    Pamięć operacyjna: 512MB
    Monitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bit
    Dysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejsca
    Mysz lub inny manipulator + klawiatura
    Karta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/s
    Minimalne wymagania oprogramowania:
    System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows Mobile
    Przeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5
    Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScript
    Zalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.
    Informacja o formatach plików:
    • PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
    • EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
    • MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
    • Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
    Rodzaje zabezpieczeń plików:
    • Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
    • Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów 	 11

Wstęp 	 15

CZĘŚĆ PIERWSZA

SĄDOWA KONTROLA DZIAŁALNOŚCI ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ

Rozdział I

Modele sądowej kontroli administracji 	 21

Rozdział II

Sądowa kontrola administracji w Polsce 	 27

1. Władza sądownicza a działalność organów administracji publicznej  	 27

2. Prawo do sądu a kontrola działalności organów administracji publicznej  	 29

3. Sądowa kontrola administracji publicznej sprawowana przez sądy administracyjne  	 31

4. Sądowa kontrola administracji publicznej sprawowana 

przez sądy powszechne 	 34

CZĘŚĆ DRUGA

SĄDOWA KONTROLA DZIAŁALNOŚCI ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ SPRAWOWANA PRZEZ SĄDY ADMINISTRACYJNE

Rozdział III

Sądy administracyjne 	 39

1. Organizacja sądów administracyjnych 	 39

2. Sędziowie sądów administracyjnych 	 44

Rozdział IV

Prawne formy działania administracji publicznej kontrolowane przez sądy administracyjne 	 50

1. Regulacja właściwości rzeczowej sądów administracyjnych 	 50

2. Decyzje administracyjne 	 55

3. Postanowienia 	 59

4. Inne akty lub czynności z zakresu administracji publicznej 	 63

5. Interpretacje podatkowe, opinie zabezpieczające i odmowa wydania 

opinii zabezpieczających  	 67

6. Akty organów gmin, powiatów, województw oraz związków gmin 

i związków powiatów  	 72

7. Akty nadzoru  	 76

8. Bezczynność organów administracji publicznej i przewlekłe 

prowadzenie postępowań  	 79

9. Skargi przewidziane w przepisach szczególnych  	 83

10. Wyłączenia z właściwości sądów administracyjnych 	 88

Rozdział V

Środki prawne inicjujące kontrolę sądowoadministracyjną 	 92

1. Charakterystyka środków inicjujących postępowanie 

sądowoadministracyjne 	 92

2. Przesłanki dopuszczalności skargi, sprzeciwu i wniosku – informacje podstawowe  	 98

3. Rygor procesowy stosowany w warunkach niedopuszczalności 

czynności inicjującej postępowanie sądowoadministracyjne. 

Środki gwarantujące realizację zasady skargowości 	 104

Rozdział VI

Przesłanki dopuszczalności skargi 	 113

1. Istnienie przedmiotu zaskarżenia – substrat skargi 	 113

2. Właściwość sądów administracyjnych, lis pendens, res iudicata – 

art. 58 § 1 pkt 1 i 4 p.p.s.a.  114

3. Obowiązek uprzedniego wyczerpania środków zaskarżenia na drodze administracyjnej 	 118

3.1. Ogólny mechanizm pierwszeństwa drogi administracyjnej 

dekodowany z art. 52 § 1 p.p.s.a.  118

3.2. Fakultatywny charakter wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy 	 127

3.3. Podsumowanie 	 138

4. Wymogi formalne i fiskalne skargi 	 140

4.1. Wymogi formalne 	 140

4.1.1.	Forma skargi, sprzeciwu i wniosku – pisemna lub elektroniczna 	 145

4.1.2.	Wymogi formalno-treściowe skargi 	 149

4.1.3.	Procedura sanowania braków formalnych i treściowych 

skargi – art. 49, art. 58 § 1 pkt 3 p.p.s.a.  154

4.2. Wymogi fiskalne 	 159

5. Termin wniesienia skargi 	 161

5.1. Informacje ogólne 	 161

5.2. Miejsce dokonania czynności zaskarżenia a termin zaskarżenia 	 174

5.3. Konsekwencje procesowe uchybienia terminowi do wniesienia skargi  	 178

6. Zawisłość sprawy administracyjnej weryfikacyjnej jako przesłanka dopuszczalności skargi na decyzje i postanowienia 	 181

6.1. Uwagi wprowadzające 	 181

6.2. Zbieg postępowań w systemie kontroli administracji publicznej 	 181

6.3. Kategorie zbiegu postępowania administracyjnego i sądowoadministracyjnego (zbieg sensu largo) oraz reguły jego eliminowania 	 196

6.4. Uprzednie wszczęcie postępowania weryfikacyjnego wewnątrzadministracyjnego jako przesłanka zawieszenia 

postępowania sądowoadministracyjnego (art. 56 p.p.s.a.) 	 200

7. Pozostałe warunki dopuszczalności skargi 	 206

7.1. Uwagi wprowadzające 	 206

7.2. Szczególne przesłanki dopuszczalności skarg określonego rodzaju 	 207

Rozdział VII

Sprzeciw od decyzji wydanej na podstawie art. 138 § 2 k.p.a.  209

1. Informacje ogólne 	 209

2. Przesłanki dopuszczalności sprzeciwu od decyzji  	 216

2.1. Przesłanki dopuszczalności drogi sądowoadministracyjnej 

dotyczące wyłącznie sprzeciwu  	 217

2.2. Elementy wspólne dla sprzeciwu z art. 3 § 2a p.p.s.a. oraz skargi 

w zakresie dopuszczalności postępowania sądowoadministracyjnego 	 219

2.3. Przesłanki dopuszczalności skargi nieznajdujące zastosowania w postępowaniu inicjowanym sprzeciwem pomimo odesłania 

z art. 64b § 1 p.p.s.a.  220

Rozdział VIII

Wniosek o wszczęcie postępowania sądowoadministracyjnego 	 225

Rozdział IX

Podmioty postępowania sądowoadministracyjnego 	 234

1. Informacje ogólne 	 234

2. Legitymacja skargowa 	 239

2.1. Każdy, kto ma interes prawny w zaskarżeniu zachowania kompetencyjnego organu 	 240

2.2. Modyfikacje podstaw legitymacji skargowej w przepisach 

szczególnych  	 246

2.3. Organizacja społeczna jako skarżąca w postępowaniu sądowoadministracyjnym 	 255

2.4. Prokurator, Rzecznik Praw Obywatelskich i Rzecznik Praw 

Dziecka jako skarżący – modyfikacje warunków dopuszczalności uruchomienia sądowej kontroli 	 260

2.5. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców 	 265

3.	 Legitymacja do wniesienia sprzeciwu od decyzji z art. 138 § 2 k.p.a.  	 273

4. Podmioty legitymowane do wniesienia wniosku o wszczęcie 

postępowania sądowoadministracyjnego 	 278

5. Procesowa pozycja organu administracji publicznej w postępowaniu sądowoadministracyjnym  	 279

6. Uczestnicy postępowania  	 281

7. Pełnomocnictwo procesowe  	 284

Rozdział X

Postępowanie sądowoadministracyjne przed organem administracji publicznej 	 289

1. Skutki prawne wniesienia skargi 	 289

2. Obowiązek przekazania skargi (sprzeciwu) wraz z aktami sprawy i odpowiedzią na skargę 	 295

3. System gwarancji wykonania przez organ administracji publicznej 

obowiązku przekazania skargi (sprzeciwu) wraz z aktami sprawy  	 298

4. Instytucja autokontroli w postępowaniu sądowoadministracyjnym  	 301

4.1. Istota i cel autokontroli  	 301

4.2. Autokontrola decyzji administracyjnej  	 303

4.3. Instytucja autokontroli pozostałych form działania lub braku 

działania kontrolowanych przez sądy administracyjne 	 310

4.4. Wpływ autokontroli na postępowanie sądowoadministracyjne  	 312

Rozdział XI

Ochrona tymczasowa w postępowaniu sądowoadministracyjnym 	 313

Rozdział XII

Postępowanie przed wojewódzkim sądem administracyjnym 	 318

1. Posiedzenia sądowe 	 318

1.1. Regulacje COVID-19 	 321

2. Zawieszenie postępowania sądowoadministracyjnego  	 324

3. Terminy w postępowaniu sądowoadministracyjnym  	 328

3.1. Rodzaje terminów procesowych  	 328

3.2. Obliczanie terminów w postępowaniu sądowoadministracyjnym  	 329

3.3. Instytucja przywrócenia terminu  	 330

4. Doręczenia  	 333

5. Rozpoznanie sprawy na posiedzeniu jawnym 	 343

5.1. Posiedzenia jawne 	 343

5.2. Protokół z posiedzenia jawnego  	 344

5.3. Przebieg rozprawy  	 346

6. Postępowanie dowodowe w postępowaniu sądowoadministracyjnym  	 348

7. Postępowanie uproszczone 	 349

8.	Mediacja w postępowaniu sądowoadministracyjnym  	 351

8.1. Uwagi ogólne  	 351

8.2. Uruchomienie, cele i przebieg mediacji  	 352

8.3. Zakończenie mediacji  	 355

8.4. Skarga na działania organu podjęte w wyniku mediacji  	 358

9. Cofnięcie skargi, sprzeciwu, wniosku 	 360

10. Wszczęcie postępowania wewnątrzadministracyjnego w toku 

postępowania sądowoadministracyjnego  	 365

11. Przewlekłość postępowania sądowoadministracyjnego 	 374

11.1. Informacje ogólne 	 374

11.2. Aspekty formalne związane z wniesieniem skargi na przewlekłość postępowania sądowego 	 376

11.3. Rozpatrzenie skargi na przewlekłość postępowania sądowego 	 377

Rozdział XIII

Orzeczenia wojewódzkiego sądu administracyjnego 	 379

1. Charakterystyka i rodzaje czynności orzeczniczych sądu 

oraz referendarza sądowego  	 379

2. Pojęcie i reguły orzekania przez sąd administracyjny w sprawach sądowoadministracyjnych  	 382

3. Rodzaje wyroków  	 389

4. Wyrokowanie i elementy wyroku  	 400

5. Sprostowanie i uzupełnienie wyroku  	 404

6. Wydawanie postanowień 	 406

7. Umorzenie postępowania sądowoadministracyjnego  	 408

8. Prawomocność orzeczeń sądu administracyjnego  	 412

Rozdział XIV

Środki zaskarżania orzeczeń sądów administracyjnych 	 417

1. System środków zaskarżania orzeczeń sądów administracyjnych 	 417

2. Zwyczajne środki zaskarżenia  	 419

2.1. Skarga kasacyjna 	 419

2.2. Zażalenie 	 427

2.3. Pozostałe środki zaskarżenia  	 430

3. Nadzwyczajne środki zaskarżenia  	 432

3.1. Skarga o wznowienie postępowania sądowoadministracyjnego  	 432

3.2. Skarga o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego 

orzeczenia  	 437

Rozdział XV

Koszty postępowania sądowoadministracyjnego 	 442

1. Pojęcie i rodzaje kosztów postępowania 	 442

2. Zasady odpowiedzialności za koszty postępowania  	 443

3. Zwolnienie od kosztów sądowych  	 446

Rozdział XVI

Oddziaływanie orzeczeń sądów administracyjnych na funkcjonowanie administracji publicznej 	 451

1. Działalność uchwałodawcza Naczelnego Sądu Administracyjnego  	 451

2. Związanie oceną prawną i wskazaniami co do dalszego postępowania zawartymi w wyroku 	 453

3. Wykonywanie orzeczeń sądów administracyjnych  	 455

Rozdział XVII

Prawomocność decyzji a kompetencje weryfikacyjne wewnątrzadministracyjne 	 460

1. Uwagi wprowadzające 	 460

2. Obowiązek wykonania wyroku przez organ administracji publicznej 	 464

3. Decyzja prawomocna jako kategoria łącznikowa na styku drogi sądowoadministracyjnej i administracyjnej  	 465

4. Rodzaje orzeczeń sądowoadministracyjnych skutkujących nabyciem 

przez decyzję przymiotu prawomocności sensu stricto 	 470

5. Zbieg sensu largo drogi sądowoadministracyjnej i trybów wewnątrzadministracyjnych 	 471

5.1. Wpływ prawomocnego wyroku sądu administracyjnego 

oddalającego skargę na dopuszczalność stwierdzenia 

nieważności decyzji 	 471

5.2. Wpływ prawomocnego wyroku sądu administracyjnego 

oddalającego skargę na dopuszczalność wznowienia 

postępowania administracyjnego 	 477

5.3. Uwagi podsumowujące 	 479

6. Konsekwencje uchwały NSA (7) z 5.06.2017 r., II GPS 1/17, 

dla przebiegu zawisłego postępowania w sprawie administracyjnej weryfikacyjnej 	 480

Bibliografia	485

O Autorach 	 495
NAZWA I FORMAT
OPIS
ROZMIAR

Przeczytaj fragment

Inni Klienci oglądali również

91,80 zł
102,00 zł

Koszty postępowania egzekucyjnego prowadzonego przez komornika sądowego

Książka zawiera kompleksową analizę wielokrotnie nowelizowanych i budzących liczne wątpliwości przepisów o kosztach egzekucji prowadzonej przez komornika. W opracowaniu omówiono takie zagadnienia jak m.in.:pojęcie i ro...
60,30 zł
67,00 zł

Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne

W podręczniku zaprezentowano koncepcje teoretycznych instytucji procesowych postępowania administracyjnego i postępowania sądowoadministracyjnego oraz ich stosowanie w praktyce ukształtowane orzecznictwem sądów administracyjnych. Wykład zawiera ...
99,90 zł
111,00 zł

Mediacja w postępowaniu cywilnym. Komentarz

W komentarzu szczegółowo omówiono mediację w postępowaniu cywilnym po zmianach wprowadzonych nowelą z dnia 10 września 2015 r. oraz wydanymi na jej podstawie aktami wykonawczymi, z uwzględnieniem przepisów dyrektywy w sprawie niekt...
22,36 zł
26,00 zł

Postępowanie egzekucyjne w administracji – teraźniejszość i perspektywy

Niniejsza publikacja stanowi kolejną, trzecią już, monografię przygotowaną w ramach serii publikacji poświęconych postępowaniu egzekucyjnemu w administracji pt. Studia z Zakresu Egzekucji Administracyjnej. Jej przedmiotem są wybrane zagadnienia dotyczą...
76,50 zł
85,00 zł

Mediacja w ogólnym postępowaniu administracyjnym

W monografii kompleksowo omówiono instytucję mediacji w sprawach administracyjnych, wprowadzoną do polskiego systemu prawnego w wyniku nowelizacji kodeksu postępowania administracyjnego z 2017 r. (Dz.U. poz. 935). Mediacja podejmowana jest w cel...
21,81 zł
24,23 zł

Adwokat w postepowaniu cywilnym

Rola adwokata w postępowaniu cywilnym jest niezwykle istotna i wielowymiarowa. Adwokat nie tylko reprezentuje swojego klienta w sądzie, ale także pełni rolę doradcy, mediatora i negocjatora. W postępowaniu cywilnym, gdzie rozstrzygane są spory dotycząc...
94,50 zł
105,00 zł

Immunitet państwa w postępowaniu cywilnym

Książka zwyciężyła w III edycji konkursu na najbardziej przydatną książkę prawniczą w praktyce wymiaru sprawiedliwości, organizowanego przez LexisNexis i "Przegląd Sądowy". Monografia poświęcona jest immunitetowi p...
75,60 zł
84,00 zł

Whistleblowing i wewnętrzne postępowania wyjaśniające

Książka w przystępny sposób przedstawia wszystkie aspekty związane z sygnalizowaniem nieprawidłowości i prowadzeniem wewnętrznych postępowań wyjaśniających. Można je zdefiniować jako kompleks działań podejmowanych przez kierownictwo danej ...
134,10 zł
149,00 zł

Zdolność procesowa w sądowym postępowaniu rozpoznawczym w sprawach cywilnych

Praca stanowi wnikliwą i wieloaspektową analizę problematyki zdolności procesowej w sądowym postępowaniu rozpoznawczym w sprawach cywilnych. W pracy podjęto szereg kluczowych zagadnień związanych przede wszystkim z określeniem pojęcia i charakteru praw...

Recenzje

Nikt nie dodał jeszcze recenzji. Bądź pierwszy!