Sonorystyka w twórczości kompozytorów polskich XX wieku
Prezentowana książka jest pierwszą próbą całościowego ujęcia zagadnień związanych z problemem sonorystyki muzycznej, mającym kluczowe znaczenie dla poznania dziejów polskiej twórczości muzycznej w XX wieku, a także jej europejskich kontekstów. Objaśnia genezę, istotę, cechy i konsekwencje tego zjawiska z historyczno-estetycznego oraz teoretyczno-metodologicznego i analitycznego punktu widzenia.
Pierwsza część zawiera rozważania terminologiczne oraz zarys dziejów kompozytorskiego zainteresowania brzmieniem od baroku do drugiej połowy XX wieku. W odniesieniu do sonorystyki podejmuje także problematykę tzw. polskiej szkoły kompozytorskiej lat 60. ubiegłego stulecia.
W części drugiej przedstawione są współczesne teorie brzmienia dzieła muzycznego i metod jego analizy, ze szczególnym uwzględnieniem teorii sonologii muzycznej stworzonej przez Józefa M. Chomińskiego.
Trzecia część rozprawy dotyczy autorskiej koncepcji analizy utworów sonorystycznych, zastosowanej do badania wybranych dzieł kompozytorów polskich (K. Pendereckiego, H.M. Góreckiego, W. Kilara, K. Serockiego, W. Szalonka, B. Schaeffera, W. Kotońskiego, A. Dobrowolskiego, T. Sikorskiego). Bazuje ona na wykorzystaniu trzech dopełniających się perspektyw wywiedzionych z trzech typów źródeł: partytury, nagrania i spektrogramu utworu.
Publikacja adresowana jest przede wszystkim do profesjonalistów: muzykologów, teoretyków muzyki i studentów tych kierunków, ale z pewnością zwróci uwagę wszystkich zainteresowanych muzyką XX wieku.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-235-1002-4
- ISBN druku: 978-83-235-0431-3
- Liczba stron: 486
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wprowadzenie 9 I. Aspekty historyczno-estetyczne 13 Rozdział 1. Wokół pojęcia „sonorystyki muzycznej” 15 Rozdział 2. Emancypacja brzmienia w muzyce w perspektywie historycznej 27 2.1. Najwcześniejsze przejawy 27 2.2. Pierwsza połowa XX wieku 31 2.3. Druga połowa XX wieku 46 Rozdział 3. Historyczne i estetyczne przesłanki sonorystyki w twórczości kompozytorów polskich XX wieku 59 Rozdział 4. Sonorystyka a problem „polskiej szkoły kompozytorskiej” lat 60. XX wieku 77 II. Aspekty teoretyczno-metodologiczne 95 Rozdział 5. Teoria sonologii muzycznej Józefa Michała Chomińskiego 97 5.1. Geneza 97 5.2. Podstawy sonologii muzycznej 99 5.2.1. Problemy elementarne 104 5.2.2. Równorzędność materiału dźwiękowego 108 5.2.3. Wymiary czasu i szybkości 109 5.2.4. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia 110 5.2.5. Modulacja sonorystyczna 118 5.2.6. Forma 121 5.3. Recepcja 132 Rozdział 6. Metody analizy sonorystycznego dzieła muzycznego 137 6.1. Koncepcje badania brzmienia dzieła muzycznego 137 6.2. W kręgu muzykologii empirycznej 144 6.3. Analiza akustyczna — wizualizacja sygnałów dźwiękowych 153 6.4. Analiza percepcyjna — psychoakustyka i psychologia percepcji 163 6.5. Model analizy muzyki sonorystycznej 169 III. Analizy utworów sonorystycznych 179 Uwagi wstępne 179 Rozdział 7. Utwory Krzysztofa Pendereckiego 181 7.1. Krzysztof Penderecki, Tren. Ofiarom Hiroszimy na 52 instrumenty smyczkowe (1960) 181 7.1.1. Materiał dźwiękowy 181 7.1.2. Regulacja czasu i szybkości 182 7.1.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia 183 7.1.4. Forma 188 7.2. Krzysztof Penderecki, Quartetto per archi nr 1 (1960) 196 7.2.1. Materiał dźwiękowy 196 7.2.2. Regulacja czasu i szybkości 197 7.2.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia 201 7.2.4. Forma 203 7.3. Krzysztof Penderecki, Polymorphia na 48 instrumentów smyczkowych (1961) 212 7.3.1. Materiał dźwiękowy 212 7.3.2. Regulacja czasu i szybkości 212 7.3.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia 213 7.3.4. Forma 223 7.4. Krzysztof Penderecki, Kanon na orkiestrę smyczkową (52 instrumenty smyczkowe) i dwie taśmy (1962) 228 7.4.1. Materiał dźwiękowy 228 7.4.2. Regulacja czasu i szybkości 229 7.4.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia 231 7.4.4. Modulacja sonorystyczna 232 7.4.5. Forma 232 Rozdział 8. Utwory Henryka Mikołaja Góreckiego 243 8.1. Henryk Mikołaj Górecki, Scontri op. 17 na orkiestrę (1960) 243 8.1.1. Materiał dźwiękowy 243 8.1.2. Regulacja czasu i szybkości 244 8.1.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia 246 8.1.4. Forma 252 8.2. Henryk Mikołaj Górecki, Genesis, cz. I: Elementi per tre archi op. 19 nr 1 (1962) 269 8.2.1. Materiał dźwiękowy 269 8.2.2. Regulacja czasu i szybkości 270 8.2.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia 276 8.2.4. Forma 281 8.3. Henryk Mikołaj Górecki, Genesis, cz. II: Canti strumentali per 15 esecutori op. 19 nr 2 (1962) 284 8.3.1. Materiał dźwiękowy 284 8.3.2. Regulacja czasu i szybkości 284 8.3.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia 286 8.3.4. Forma 290 Rozdział 9. Utwory Wojciecha Kilara 299 9.1. Wojciech Kilar, Riff 62 na orkiestrę (1962) 299 9.1.1. Materiał dźwiękowy 299 9.1.2. Regulacja czasu i szybkości 300 9.1.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia 301 9.1.4. Forma 305 9.2. Wojciech Kilar, G´en´erique na orkiestrę (1963) 313 9.2.1. Materiał dźwiękowy 313 9.2.2. Regulacja czasu i szybkości 314 9.2.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia 316 9.2.4. Forma 318 9.3. Wojciech Kilar, Diphthongos na chór mieszany i orkiestrę (1963) 326 9.3.1. Materiał dźwiękowy 326 9.3.2. Regulacja czasu i szybkości 327 9.3.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia 329 9.3.4. Forma 330 9.4. Wojciech Kilar, Springfield Sonnet na orkiestrę (1965) 338 9.4.1. Materiał dźwiękowy 338 9.4.2. Regulacja czasu i szybkości 339 9.4.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia 342 9.4.4. Forma 346 Rozdział 10. Utwory Kazimierza Serockiego, Witolda Szalonka i Bogusława Schaeffera 355 10.1. Kazimierz Serocki, Segmenti na orkiestrę (1960–61) 355 10.1.1. Materiał dźwiękowy 355 10.1.2. Regulacja czasu i szybkości 356 10.1.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia 357 10.1.4. Forma 363 10.2. Witold Szalonek, Improvisations sonoristiques na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (1968) 369 10.2.1. Materiał dźwiękowy 369 10.2.2. Regulacja czasu i szybkości 374 10.2.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia 377 10.2.4. Forma 379 10.3. Bogusław Schaeffer, Mała symfonia: „Scultura” na wielką orkiestrę (1960) 385 10.3.1. Materiał dźwiękowy 385 10.3.2. Regulacja czasu i szybkości 386 10.3.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia 389 10.3.4. Forma 394 Rozdział 11. Muzyka elektroakustyczna 405 11.1. Włodzimierz Kotoński, Etiuda na jedno uderzenie w talerz (1959) 405 11.1.1. Materiał dźwiękowy 405 11.1.2. Regulacja czasu i szybkości 406 11.1.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia 408 11.1.4. Modulacja sonorystyczna 413 11.1.5. Forma 414 11.2. Andrzej Dobrowolski, Passacaglia na 40 z 5 (1959) 419 11.2.1. Materiał dźwiękowy 419 11.2.2. Regulacja czasu i szybkości 421 11.2.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia 423 11.2.4. Modulacja sonorystyczna 426 11.2.5. Forma 427 11.3. Tomasz Sikorski, Echa II (quasi improvisazione) na 1–4 fortepianów, perkusję i taśmę magnetofonową (1961–63) 431 11.3.1. Materiał dźwiękowy 431 11.3.2. Regulacja czasu i szybkości 432 11.3.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia 433 11.3.4. Modulacja sonorystyczna 436 11.3.5. Forma 438 Zakończenie 445 Bibliografia 455 Spis tabel 471 Spis przykładów 473 Indeks osób i utworów muzycznych 479