Sternicy mediów
„Sternicy mediów” to pierwsza naukowa monografia o przywództwie dotyczącym zarządzania polskimi organizacjami medialnymi. Autor przedstawia w niej sposoby zarządzania, wartości i motywacje osób, które po 1989 r. wywarły największy wpływ na polskie media. Jego głęboka wiedza i doświadczenie dziennikarskie, radiowe i telewizyjne sprawiają, że książka jest niezwykle wartościowym źródłem informacji i refleksji dla wszystkich zainteresowanych rynkiem medialnym. Książka składa się z dwóch części. Pierwsza część jest naukowym opracowaniem zagadnień kształtowania się rynku medialnego w Polsce po 1989 r. i osób, które były autorami tej transformacji. Druga część to ciekawe wywiady z czołowymi postaciami polskich mediów: Jerzy Baczyński, ks. Adam Boniecki, Juliusz Braun, Jan Dworak, ks. Marek Gancarczyk, Jerzy Jurecki, Robert Kwiatkowski, Marek Markiewicz, Jerzy Urban, Wiesław Walendziak, Mariusz Walter, Bronisław Wildstein.
Książka jest niezwykle aktualna, stanowi cenny wkład w dyskusję na temat roli mediów w XXI wieku.
Polski rynek medialny, jak żaden inny w Europie Środkowej, przeżył po 1989 roku pełną metamorfozę od systemu partyjno-państwowej propagandy do nowoczesnego i rozwiniętego świata multimediów. Książka Bogusława Nierenberga to kronika tej przemiany, a jej największą wartością jest oryginalna perspektywa. Autor przygląda się i analizuje nie tylko procesy, ale skupia się na ludziach, którzy za nimi stali. Bo to właśnie „sternicy mediów” napędzali przez ponad ćwierć wieku maszynę nadwiślańskiej komunikacji. Robili to z talentem bądź bez. Udanie bądź w sposób destrukcyjny. Bywali przywódcami bądź tylko mieli wyobrażenie, że nimi są. Po ponad trzech dekadach zderzamy się dziś jako media z zupełnie nowymi wyzwaniami, lecz kwestia przywództwa jest uniwersalna.
Bogusław Chrabota,
Bogusław Chrabota
Jako przedstawiciel nauk zarządzania bardzo wysoko oceniam przeprowadzone przez Autora empiryczne badania kilku szczególnie wyrazistych przypadków przywództwa w mediach. Zostały one wykonane i opisane metodologicznie bez zarzutu. Przynoszą wiele ciekawych informacji na temat sposobów pojmowania misji przez przywódców, ograniczeń, z którymi się zmagają, oraz samooceny uzyskanych wyników. Są wśród nich osoby zdolne do głębokich refleksji (np. ks. Boniecki). Dobrze się stało, że te wywiady zostały opublikowane w książce in extenso. Równocześnie Autor dokonał ich ciekawej interpretacji w kategoriach różnych teorii i koncepcji zarządzania.
Z recenzji prof. Andrzeja K. Koźmińskiego,
Wybór tematu odbieram jako wyjątkowo udany, wręcz wybitny, bez precedensu w polskiej współczesnej literaturze tematu mediów. Jeśli chodzi o moment czasowy, to trafia on idealnie w podwójnie unikalny czas transformacji ustrojowej w Polsce oraz początku transformacji cyfrowej mediów w Polsce i na świecie. Czas transformacji ustrojowej jest czasem działania tytułowych wielkich „sterników”, ich aktywności na polu tworzenia, zarzadzania czy regulacji mediów w Polsce (…). Przeprowadzone wywiady z czołowymi postaciami polskich mediów (…) mają walor unikalny i historyczny: taka „kapsuła czasu” łapiąca dla potomności niepowtarzalny moment, mentalność́ ludzi tych czasów, ich osobistą drogę̨ przejścia z socjalizmu do kapitalizmu, uczenia się̨ nowej rzeczywistości branży medialnej.
Z recenzji prof. Bohdana Junga,