Doskonalenie zarządzania procesami biznesowymi w organizacji z wykorzystaniem modeli dojrzałości i technologii informacyjno-komunikacyjnych
W organizacji, dla której procesy są osią działania, problem doskonalenia i usprawniania procesów oraz problem dopasowania biznes-ICT zawsze występują łącznie. Niniejsza praca jest zatem próbą spojrzenia na organizację procesową jednocześnie z dwóch perspektyw: doskonalenia procesów i zarządzania nimi oraz dopasowania informatyki do potrzeb biznesowych. Z tej syntezy wyłania się teza główna pracy: Sformalizowanie i połączenie wiedzy o doskonaleniu procesów, zawartej w modelach dojrzałości, z wiedzą o technologiach informacyjno-komunikacyjnych stanowi podstawę do metodycznego i wspólnego – przez menedżerów i informatyków – rozwiązywania problemów doskonalenia procesów i zarządzania nim oraz dopasowania biznes-ICT. Celem głównym pracy jest zatem rozwiązanie wybranych problemów komunikacji i wymiany wiedzy występujących na styku sfery ICT i sfery biznesu, poprzez opracowanie metodyki budowy i wykorzystania inteligentnego środowiska wspomagającego usprawnianie procesów biznesowych oraz dopasowanie do nich ICT, na podstawie modeli dojrzałości.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7875-077-2
- ISBN druku: 978-83-7875-077-2
- Liczba stron: 319
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WSTĘP 9 1. ZARZĄDZANIE PROCESAMI I ORGANIZACJA PROCESOWA 19 1.1. Istota i charakterystyka procesów biznesowych 20 1.1.1. Pojęcie procesu biznesowego 20 1.1.2. Charakterystyka procesów biznesowych 22 1.2. Zarządzanie procesami biznesowymi 26 1.2.1. Ewolucja koncepcji zarządzania procesami 26 1.2.2. Zarządzanie w cyklu życia procesu biznesowego 31 1.2.3. Dynamiczne zarządzanie procesami biznesowymi 39 1.3. Transformacja organizacji tradycyjnej do organizacji procesowej 41 1.3.1. Podejście procesowe w zarządzaniu 43 1.3.2. Potrzeba doskonalenia procesów i zarządzania nimi 45 1.3.3. Charakterystyka organizacji procesowej 49 1.3.4. Korzyści podejścia procesowego 52 1.3.5. Czynniki sukcesu wdrażania podejścia procesowego w organizacji 56 1.3.6. Trudności wdrażania podejścia procesowego 61 1.3.7. Ocena wdrożenia podejścia procesowego 63 1.4. Rola ICT w dynamicznym zarządzaniu procesami 65 1.4.1. Potrzeba wykorzystania ICT w podejściu procesowym 66 1.4.2. Rozwiązania ICT w dynamicznym zarządzaniu procesami 68 1.4.3. Potrzeba zarządzania informatyką w podejściu procesowym 72 2. MODELE DOJRZAŁOŚCI W DOSKONALENIU ZARZĄDZANIA PROCESAMI BIZNESOWYMI 75 2.1. Geneza i istota modeli dojrzałości 75 2.1.1. Powstanie modeli dojrzałości 76 2.1.2. Korzyści wykorzystania modeli dojrzałości 81 2.1.3. Potrzeba osiągania dojrzałości procesowej 83 2.1.4. Ocena dojrzałości procesowej 85 2.1.5. Krytyka modeli dojrzałości 87 2.2. Model dojrzałości procesów biznesowych – BPMM 89 2.2.1. Struktura BPMM 91 2.2.2. Wykorzystanie BPMM w organizacji 94 2.3. Modele dojrzałości na tle innych podejść projakościowych 96 2.3.1. Total Quality Management 96 2.3.2. Normy ISO 97 2.3.3. Lean Six Sigma 99 2.3.4. Współzależność podejść projakościowych 101 2.3.5. Trudności informatycznego wsparcia realizacji programów projakościowych 106 2.4. Podstawy metodologiczne tworzenia modeli dojrzałości 109 2.4.1. Uzupełnienie i/lub modyfikacja modelu referencyjnego 112 2.4.2. Budowanie nowego modelu 113 3. DOPASOWANIE TECHNOLOGII KOMUNIKACYJNYCH I INFORMACYJNYCH DO POTRZEB BIZNESU W ORGANIZACJI PROCESOWEJ 121 3.1. Problem dopasowania biznes-ICT 122 3.1.1. Istota dopasowania biznes-ICT 122 3.1.2. Potrzeba dopasowania biznes-ICT 126 3.2. Modele dopasowania ICT do potrzeb organizacji procesowej 128 3.2.1. Model dopasowania strategicznego Hendersona i Venkatramana 129 3.2.2. Architektura korporacyjna 133 3.2.3. Podejście COBIT 138 3.2.4. Dobór rozwiązań informatycznych do wymagań biznesu 140 3.3. Ocena dopasowania ICT do wymagań organizacji procesowej 143 3.3.1. Model dojrzałości dopasowania strategicznego Luftmana 145 3.3.2. Model dojrzałości dopasowania Instytutu Gartnera 148 3.4. Trudności dopasowania biznes-ICT w organizacji procesowej 149 3.4.1. Krytyczne czynniki sukcesu wprowadzania rozwiązań informatycznych do organizacji procesowej 150 3.4.2. Czynniki sprzyjające osiąganiu dopasowania biznes-ICT 152 3.4.3. Modele dojrzałości jako narzędzia doboru rozwiązań ICT 157 4. METODYKA DOSKONALENIA ZARZĄDZANIA PROCESAMI Z WYKORZYSTANIEM MODELI DOJRZAŁOŚCI I SYSTEMU EKSPERTOWEGO 163 4.1. Założenia metodyki i środowiska doskonalenia procesów oraz osiągania dopasowania biznes-ICT z wykorzystaniem metod sztucznej inteligencji 164 4.1.1. Założenia konstrukcji, działania i wykorzystania środowiska IBPIF 164 4.1.2. Metodyka budowy i wykorzystania środowiska IBPIF 169 4.1.3. Przepływy informacyjne i mechanizm działania środowiska IBPIF 174 4.1.4. Składowe IBPIF 178 4.1.5. Zakres wnioskowania 182 4.1.6. Ilościowy pomiar dopasowania 184 4.2. Weryfikacja metodyki na przykładzie procesów wspierających dydaktykę w szkole wyższej 185 4.2.1. Uwarunkowania inicjatyw projakościowych w uczelniach wyższych 186 4.2.2. Założenia budowy modelu dojrzałości procesów wsparcia dydaktyki 190 4.2.3. Weryfikacja modelu dojrzałości procesów wsparcia dydaktyki 193 4.2.4. Weryfikacja działania środowiska IBPIF 195 4.3. Kierunki rozwoju metodyki i środowiska 203 4.3.1. Połączenie modeli dojrzałości i wiedzy o ICT z ontologią organizacji 204 4.3.2. Udostępnienie IBPIF w portalu doskonalenia procesów 205 ZAKOŃCZENIE 209 Aneks 213 A1. Model dojrzałości procesów wsparcia dydaktyki 215 A1.1. Ogólny opis poziomów dojrzałości 216 A1.2. Szczegółowy opis modelu 218 A2. Przegląd współczesnych ICT wspomagających dynamiczne zarządzanie i realizację procesów biznesowych 239 A2.1. Zarządzanie danymi i metadanymi w organizacji procesowej 240 A2.1.1 Procesowe hurtownie danych 242 A2.1.2 Portale korporacyjne 243 A2.1.3. Zarządzanie danymi kluczowymi 247 A2.1.4. Przetwarzanie strumieni zdarzeń 249 A2.2. Systemy zarządzania procesami biznesowymi 254 A2.2.1. Zadania BPMS 254 A2.2.2. Architektura BPMS 256 A2.3. Procesowo zorientowane systemy Business Intelligence 258 A2.4. Technologie Web 2.0 i aplikacje społecznościowe w zarządzaniu procesami biznesowymi 264 A2.4.1. Korzyści wykorzystania technologii Web 2.0 w zarządzaniu procesami 265 A2.4.2. Warunki wykorzystania technologii Web 2.0 w zarządzaniu procesami 267 A2.5. Wykorzystanie architektury usługowej w zarządzaniu procesami biznesowymi 269 A2.6. Aplikacje semantyczne w systemach zarządzania procesami biznesowymi 272 A3. Szczegółowy opis składników IBPIF 278 A3.1. Bazy wiedzy 278 A3.2. Reguły dodatkowe 283 A3.3. Bazy faktów 285 A3.4. Aplikacje wspomagające 285 Literatura 289 Spis rysunków 315 Spis tabel 319