Dziecko w świecie zabawy
Książka stanowi pewien fenomen w pedagogice. Łączy bowiem problematykę zabawy z mniej uchwytnymi kategoriami radości i szczęścia, które są rozpatrywane w kontekście literatury i muzyki. Publikacja, będąca 17. tomem serii „Nauczyciele – nauczycielom”, składa się z trzech części napisanych przez poszczególne współautorki.
Bronisława Dymara wydobywa ważne znaczenia zabawy i funkcje ludycznej edukacji, charakteryzuje cechy dziecięcości oraz przybliża kategorie komizmu i humoru w oparciu o teksty J. Brzechwy, K. Makuszyńskiego i A. Lindgren.
Alina Górniok-Naglik rozpatruje źródła szczęścia i radości, jej manifestacje w zabawie i tańcu, opisane w poezji oraz językowe formy wyrażania zróżnicowanych ludzkich myśli i uczuć w przestrzeniach ludyczności. Z wnikliwych analiz wierszy wyprowadza typy poezji o tańcu i zabawie, nazywa je i nowatorsko dookreśla.
Jadwiga Uchyła-Zroski ukazuje radość i zabawę jako swoistą formę muzykowania, wyrażaną śpiewem, grą na instrumentach i tańcem. Ujmuje też zabawę jako żywioł i stan istnienia. Charakteryzuje czynniki hamujące i wyzwalające potrzebę bawienia się u dzieci oraz młodzieży w różnym wieku. Przekonuje, że zabawa wyzwala zdolności twórcze człowieka.
W książce zamieszczono wiele celnych przykładów, sentencji i powiedzeń. Dodatkową wartość stanowi antologia „Bliżej zabawy, radości i szczęścia”, zawierająca 80 wierszy, w tym 30 utworów napisanych przez dzieci, młodzież licealną i studentów pedagogiki.
- Kategorie:
- Redakcja: Alina Górniok-Naglik
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-7308-839-9
- ISBN druku: 978-83-7308-839-9
- Liczba stron: 216
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 11 Preface 13 Część pierwsza. Bronisława Dymara; Zabawa, radość i szczęście w literaturze i życiu dzieci, młodzieży, dorosłych 19 Rozdział I. Poszukiwanie nowych znaczeń, kontekstów i przestrzeni zabawy 19 Zabawa, radość i szczęście jako cel sam w sobie – stan istnienia 19 Zabawa a cechy dziecięcości 21 Wyrażanie uczuć 22 Specyficzne cechy umysłowości dziecka 23 Kontakt z rzeczami 23 Specyfika społecznych kontaktów dziecka 24 Dziecięce spotkania ze światem przyrody i sztuki 24 Kod dziecięcego języka jako istotna cecha dziecięcości 25 Humor, komizm, śmiech, radość bawienia się i zabawy 26 Przestrzenie życia i przestrzenie zabawy 31 O dwóch ważnych niedopowiedzeniach w literaturze przedmiotu 35 Aneks 1 36 Aneks 2 37 Aneks 3 38 Rozdział II. Teksty literackie źródłem wiedzy o egzystencjalnych, społeczno-moralnych, estetycznych i poznawczych cechach zabawy 39 Czytaj i baw się z nami, czyli różne odcienie zabawy w literaturze 39 Zabawa jako stan istnienia i źródło radości – śladami książek Marii Kownackiej i Wandy Chotomskiej 44 Fikcja, fantazja i rzeczywistość w zabawach inspirowanych książkami Juliana Tuwima i Kornela Makuszyńskiego 47 Społeczno-moralne, witalne i hedonistyczne cechy zabaw bohaterów książek Astrid Lindgren 52 Żywioł zabawy 61 Rozdział III. Radość zabawy w życiu dzieci i młodzieży 65 Lekcje, których za mało w naszych szkołach – uczenie się kompleksowe z bliska 65 Dziecko jako osoba. Uczeń jako człowiek 65 „Omne trinum perfektum” – wszystko, co potrójne, jest doskonałe – trójdzielna budowa kompleksów 67 Żywioł radości i zabawy w uczeniu się – nauczaniu kompleksowym 69 Przestrzenie – obszary współdziałania. Bliżej integracji rzeczywistej 70 Dominanty działań kompleksowych, czyli sztuka wybierania i odrzucania 72 Zabawa i taniec na zajęciach kompleksowych w szkole podstawowej 74 Rozmyślania nauczyciela 74 Atmosfera i sztuka projektowania – lekcja projektująca 74 Bierzemy udział w realizacji kompleksu (3 lekcje) 75 Bawimy się w teatr 77 Zakończenie zajęć. Refleksja i samoocena 78 Zabawa i taniec na zajęciach kompleksowych w gimnazjum 79 Rozmyślania nauczyciela i jego asystentów 79 Projektowanie – stwarzanie sytuacji do swobodnych wypowiedzi 80 Lekcje ćwiczeniowo-badawcze 81 Spójrzmy na siebie, oceńmy wyniki naszej pracy 83 Rozmyślania końcowe, ewaluacja 84 Zabawa i taniec na zajęciach kompleksowych w liceum 84 Myśl o sławie nie zawsze służy sprawie 84 Znów o sztuce projektowania 85 Reportaż z bliska, czyli bogactwo działań realizacyjnych 87 Wyniki końcowe, nie zawsze typowe 88 Nagroda wierszem dla wytrwałych w poszukiwaniu radości i szczęścia 89 Radość i optymizm jako dar i nadzieja 90 Problemy – Poszukiwania – Inspiracje 92 Streszczenie 92 Summary 92 Aneks 93 Część druga. Alina Górniok-Naglik; Zabawa, taniec, radość i szczęście w poezji oraz w twórczości dzieci i młodzieży 97 Rozdział I. Wokół zabawy, tańca, radości i szczęścia 97 W poszukiwaniu szczęścia i radości 97 Manifestacja radości i szczęścia – zabawa i taniec w życiu człowieka 98 Sposoby wyrażania szczęścia i radości w twórczości, czyli słów kilka o sztuce poetyckiej 100 Rozdział II. Poezja o zabawie i tańcu 101 Zabawa w poezji dla dorosłych – tytułem wprowadzenia 101 Zabawy dziecięce w poezji dla dorosłych 101 Zabawy dorosłych w poezji 104 Zabawa w poezji dla dzieci 108 Wiersze dzieci i młodzieży o zabawie 112 Zabawa w poezji dziecięcej 112 Zabawa w poezji dorastającej młodzieży 114 Taniec w poezji dla dorosłych i dzieci oraz w wierszach tworzonych przez dzieci i młodzież 116 Taniec w poezji dla dorosłych 116 Taniec w poezji dla dzieci 122 Taniec w poezji tworzonej przez dzieci i młodzież 126 Zabawa i taniec w poezji a droga do radości, szczęścia – uwagi końcowe 129 Rozdział III. Uczymy się kompleksowo 135 Główne założenia kompleksu 135 Lekcje projektujące 136 Lekcje ćwiczeniowo-badawcze 139 Lekcja podsumowująca (2 godz.) 142 Problemy – Poszukiwania – Inspiracje 143 Streszczenie 143 Summary 144 Część trzecia. Jadwiga Uchyła-Zroski; Zabawa w muzyce, pieśni i tańcu 147 Rozdział I. Śpiewaj i baw się z nami 147 Zabawa w muzycznych działaniach dziecka 147 Ja, ty, my..., czyli o zabawie muzycznej więcej 147 Rozwój zdolności ogólnych i muzycznych w procesie zabawy 152 Czynniki wyzwalające i hamujące potrzebę zabawy 154 Zabawa naturalną potrzebą i cechą dziecięcości 156 Intersemiotyczny i autokreacyjny charakter zabawy 157 Radość muzykowania a sytuacja ucznia i nauczyciela w szkole 160 Formy muzyczne i rodzaje aktywności wyrażone zabawą 160 Swobodna i kierowana działalność dziecka zainspirowana zabawą, czyli o nową jakość nauczania muzyki 162 Co każdy nauczyciel o zabawie wiedzieć powinien? 164 Gdzie szukać inspiracji do zabawy muzycznej? 165 Zainteresowania jako czynnik wzmagający potrzebę zabawy 167 Systemy nauczania muzyki uwzględniające treści zabawowe 168 Ruch i zabawa w systemie nauczania Emila Jaquesa-Dalcroze’a i Rudolfa Labana 168 Zabawa wyrażona śpiewem w systemie Zoltána Kodály’a 170 Gra na instrumentach ulubionym zajęciem dziecka według Shinichi Suzuki i Carla Orffa 172 Zabawa w systemie Edwina Eliasa Gordona przybliżająca dziecko do muzyki 174 Zintegrowana pedagogika muzyczna jako specyficzny rodzaj aktywności twórczej dzieci i młodzieży 176 Zabawa i zabawowe działania dziecka w rodzinie 178 Więzi rodzinne i uczuciowe kształtowane przez zabawę 178 Małe dziecko i dziecięce działania zabawowe (śpiewanki, przytulanki, melobajki, dobranocki, kołysanki) 179 Zabawy muzyczne w rodzinie 182 Zabawy przekazywane w rodzinie przez dziadków – znakiem tradycji i przeszłości 182 Zabawy domowe kształtujące więzi rówieśnicze 184 Katalog dobrej zabawy w domu, szkole oraz w grupie rówieśniczej 185 Rozdział II. Piosenki, pląsy i tańce dzieci w różnym wieku 187 Bogactwo motywów i wątków ludycznych w treściach piosenek dziecięcych i pieśni 187 Muzykujemy i bawimy się dźwiękami 190 Ruch, pląsy i tańce na zajęciach muzycznych różnych grup wiekowych 191 Zabawa czynnikiem wzmagającym potrzebę ekspresji muzyczno-ruchowej i poczucie własnej wartości 193 Uspołeczniająca i wychowawcza rola zabaw muzycznych i tańców 195 Rozdział III. Zabawa muzyczna w działaniach twórczych uczniów i studentów – przykładowe kompleksy zajęć 199 Kompleks zajęć dla młodzieży szkolnej pt. „Fryderyk Chopin to wielki, ale jeszcze mało znany Polak i muzyk" 199 Kompleks zajęć dla studentów pt. „Pieśni, muzyka i tańce różnych epok” 202 Problemy – Poszukiwania – Inspiracje 204 Streszczenie 204 Summary 205 Aneks 1. Przykładowy repertuar pieśniowy do zabaw z piosenką 206 Aneks 2. Partytury i opisy działań twórczych uczniów 214 Aneks 3. Opisy i układy zabaw tanecznych dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych 215