Prawo autorskie na jednolitym rynku cyfrowym. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/790
Publikacja stanowi jedyne na polskim rynku wydawniczym kompleksowe omówienie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/790 w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym, która zasadniczo zmieni polskie prawo autorskie.
W opracowaniu szczegółowo zaprezentowano regulacje dyrektywy, w tym zwłaszcza dotyczące:
rozszerzenia dozwolonego użytku (eksploatacja tekstów i danych, korzystanie z utworów w działalności dydaktycznej, wykonywanie kopii dla zachowania dziedzictwa kulturowego),
nowego prawa pokrewnego wydawców,
nowych zasad odpowiedzialności i jej wyłączeń dla niektórych dostawców usług udostępniania treści online,
środków ułatwiających zawieranie umów licencyjnych i szerszego dostępu do przedmiotów praw wyłącznych (przepisy dotyczące: utworów niedostępnych w handlu, rozszerzonego zbiorowego zarządu, dostępu do utworów audiowizualnych na platformach, kopii utworów znajdujących się w domenie publicznej),
zasad wynagradzania twórców.
Opracowanie przedstawia kierunek najbliższych zmian polskiego prawa autorskiego i może być użyteczne w pracach legislacyjnych oraz dla sądowej i doktrynalnej interpretacji obowiązującego prawa autorskiego w okresie między datą wejścia dyrektywy w życie (6.06.2019 r.) a datą koniecznej jej implementacji (7.06.2021 r.). Będzie także pomocne przy interpretacji prawa polskiego po upływie terminu implementacji dyrektywy – i to zarówno gdyby zrealizowano ją nowelizacją prawa polskiego, jak i wobec możliwych opóźnień.
Adresaci:Książka jest przeznaczona dla sędziów, adwokatów, radców prawnych, pracowników nauki i legislatorów.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8223-802-0
- ISBN druku: 978-83-8223-327-8
- EAN: 9788382238020
- Liczba stron: 388
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów |str. 13 Wstęp |str. 17 Rozdział 1 Wprowadzenie |str. 21 Rozdział 2 Dozwolony użytek |str. 31 2.1. Wprowadzenie (art. 7) |str. 31 2.1.1. Uwagi ogólne |str. 31 2.1.2. Obligatoryjny charakter |str. 32 2.1.3. Stosowanie testu trójstopniowego (art. 7 ust. 2) |str. 32 2.1.4. Ochrona środków technologicznych (art. 7 ust. 2) |str. 33 2.1.5. Bezskuteczność umów ograniczających dozwolony użytek (art. 7 ust. 1) |str. 35 2.1.6. Relacja z wyjątkami i ograniczeniami określonymiw innych dyrektywach (art. 25) |str. 37 2.1.7. Modyfikacja przepisów o dozwolonym użytku w innych dyrektywach (art. 24) |str. 39 2.2. Eksploracja tekstów i danych (art. 3 i 4) |str. 40 2.2.1. Wprowadzenie |str. 40 2.2.2. Specyfika |str. 43 2.2.3. Użytek badawczy TDM |str. 48 2.2.3.1. Treść i warunki licencji (zasady ogólne) |str. 48 2.2.3.2. Jednostka badawcza i instytucje dziedzictwa kulturowego |str. 48 2.2.3.3. Teksty i dane |str. 51 2.2.3.4. Eksploracja tekstów i danych |str. 52 2.2.3.5. Dostęp zgodny z prawem |str. 52 2.2.3.6. Bezpieczeństwo przechowywanych utworów |str. 55 2.2.3.7. Obligatoryjność badawczego użytku TDM i relacja z postaciami dozwolonego użytku w innych dyrektywach |str. 58 2.2.4. Użytek komercyjny TDM |str. 61 2.2.5. Inne „równoległe” licencje ustawowe |str. 65 2.3. Dozwolony użytek ze względu na nauczanie (art. 5) |str. 68 2.3.1. Uwagi ogólne |str. 68 2.3.2. Elastyczne zasady implementacji art. 5 |str. 74 2.3.2.1. Uwagi ogólne |str. 74 2.3.2.2. Odpłatność licencji |str. 74 2.3.2.3. Pierwszeństwo odpowiednich licencji |str. 76 2.3.2.4. Autorskie prawa osobiste |str. 78 2.3.3. Problemy szczególne |str. 79 2.3.3.1. Co to znaczy „w celu zilustrowania”? |str. 79 2.3.3.2. Legalny użytkownik |str. 81 2.3.3.3. Implementacja do prawa polskiego |str. 82 2.4. Zachowanie dziedzictwa kulturowego (art. 6) |str. 84 Rozdział 3 Przedmioty praw wyłącznych niedostępne w obrocie handlowym (art. 8–11) |str. 88 3.1. Uwagi ogólne |str. 88 3.2. Podstawowe zasady regulacji z art. 8–11 |str. 90 3.2.1. Zakres przedmiotowy |str. 90 3.2.2. Instytucja dziedzictwa kulturowego |str. 93 3.2.3. Podstawa uprawnień eksploatacyjnych dla instytucji dziedzictwa kulturowego |str. 93 3.2.4. Treść uprawnień eksploatacyjnych dla instytucji dziedzictwa kulturowego |str. 96 3.2.4.1. Umowa licencyjna i jej warunki |str. 96 3.2.4.2. Dozwolony użytek |str. 98 3.2.5. Obowiązki informacyjne |str. 100 3.2.6. Możliwość „sprzeciwu” uprawnionego podmiotu i jego skutki |str. 101 3.2.7. Diagram Paula Kellera |str. 103 3.3. Zagadnienia szczegółowe |str. 104 3.3.1. Weryfikacja przesłanki „niedostępności” |str. 104 3.3.2. Utwory spoza UE |str. 105 3.3.3. Ochrona dóbr osobistych |str. 107 3.3.4. Utwory niedostępne w handlu a prawo do pierwszego wydania |str. 107 Rozdział 4 Udzielanie licencji zbiorowych z rozszerzonym skutkiem (art. 12) |str. 109 4.1. Wprowadzenie |str. 109 4.2. Licencje zbiorowe z rozszerzonym skutkiem zgodne z art. 12 ust. 4 |str. 112 4.3. Reprezentatywność OZZ |str. 114 4.4. Ograniczenie zakresu dopuszczalnych licencji zbiorowych z rozszerzonym skutkiem |str. 117 4.5. Zabezpieczenie interesów podmiotów, które nie powierzyły OZZ administrowania swymi prawami |str. 118 4.6. Postacie licencji zbiorowych z rozszerzonym skutkiem |str. 120 Rozdział 5 Mechanizm negocjacyjny w sprawie dostępu do utworów audiowizualnych na platformach wideo na żądanie oraz dostępności tych utworów (art. 13) |str. 128 Rozdział 6 Fotografie obiektów muzealnych (art. 14) |str. 130 Rozdział 7 Prawo pokrewne wydawców prasy (art. 15) |str. 137 7.1. Uwagi ogólne |str. 137 7.2. Przepisy dyrektywy |str. 138 7.3. Problemy szczególne |str. 149 7.3.1. Celowość ustanowienia nowego prawa pokrewnego |str. 149 7.3.2. Publikacja prasowa a przedmiot praw wyłącznych |str. 154 7.3.3. Znaczenie prawa do zwielokrotnienia |str. 155 7.3.4. Bardzo krótkie fragmenty |str. 159 7.3.5. Implementacja wymogu odpowiedniego stosowania do prawa pokrewnego przepisów dotyczących dozwolonego użytku |str. 164 7.3.6. Dozwolony użytek jako podstawa ograniczania prawa wydawców (przeglądy prasy i cytat) |str. 168 7.3.7. Link, hyperlink i embedowanie |str. 173 7.3.8. Partycypowanie przez twórców w przychodach z prawa pokrewnego wydawców |str. 177 7.3.9. Prawo pokrewne wydawców a inne regulacje przyjęte w dyrektywie |str. 179 7.4. Zagadnienia konstrukcyjne |str. 181 7.5. Implementacja dyrektywy |str. 186 7.6. Wnioski |str. 192 Rozdział 8 Prawo wydawcy do partycypowania w godziwej rekompensacie z tytułu dozwolonego użytku (art. 16) |str. 195 Rozdział 9 Odpowiedzialność dostawców usług udostępniania treści online (art. 17) |str. 201 9.1. Wprowadzenie |str. 201 9.2. Treść dyrektywy |str. 206 9.2.1. Definicja „dostawcy usług udostępniania treści online” |str. 206 9.2.2. Kwalifikacja prawna hostingu z art. 17 |str. 213 9.2.3. Obowiązek uzyskania zezwolenia na korzystanie z utworów przez DUUTO od podmiotów uprawnionych |str. 216 9.2.4. Dozwolony użytek |str. 229 9.2.5. Wyłączenie odpowiedzialności DUUTO |str. 236 9.2.5.1. Zasady generalne |str. 236 9.2.5.2. Wyłączenie odpowiedzialności DUUTO – regulacje szczególne |str. 240 9.2.5.3. Artykuł 17 w ujęciu Eleonory Rosati |str. 241 9.3. Zagadnienia szczególne |str. 242 9.3.1. Celowość uchwalenia art. 17 |str. 242 9.3.2. Obowiązek filtrowania treści przez DUUTO |str. 246 9.3.3. Blokowanie lub usuwanie dostępu do utworów |str. 254 9.3.3.1. Uwagi ogólne |str. 254 9.3.3.2. Blokowanie lub usuwanie dostępu do utworów a skargi dostawców treści |str. 255 9.3.3.3. Blokowanie lub usuwanie dostępu do utworów przez DUUTO a dozwolony użytek |str. 257 9.3.3.3.1. Uwagi ogólne |str. 257 9.3.3.3.2. Proponowane sposoby implementacji dyrektywy nakierowane na ograniczenie nadmiernego blokowania dostępu do rozpowszechnianych utworów |str. 260 9.3.3.3.3. Propozycja sposobu implementacji art. 17 ze względu na zapewnienie dozwolonego użytku w słusznym zakresie |str. 272 9.3.4. Zasada terytorialności i prawo właściwe |str. 278 9.3.5. Artykuł 17 i „monetyzacja” |str. 280 9.4. Relacja art. 17 z regulacjami z innych dyrektyw |str. 282 9.4.1. Uwagi ogólne |str. 282 9.4.2. Naruszenie prawa do publicznego udostępniania na gruncie art. 17 dyrektywy 2019/790 i art. 3 dyrektywy 2001/29 |str. 284 9.4.3. Relacja art. 17 dyrektywy 2019/790 i art. 3 ust. 1 dyrektywy 2001/29 |str. 287 9.4.4. Relacja art. 17 ust. 3 dyrektywy 2019/790 i art. 14 ust. 1 dyrektywy o handlu elektronicznym (2000/31) |str. 296 9.4.5. Uwaga końcowa |str. 301 9.5. Udostępnianie treści online – podmioty naruszające prawa wyłączne |str. 304 9.6. Wnioski |str. 307 Rozdział 10 Umowy (art. 18–23) |str. 311 10.1. Wprowadzenie |str. 311 10.2. Odpowiednie i proporcjonalne wynagrodzenie (art. 18) |str. 322 10.2.1. Uwagi ogólne |str. 322 10.2.2. Problemy i wątpliwości |str. 326 10.3. Klauzula bestsellerowa (art. 20) |str. 333 10.3.1. Uwagi ogólne |str. 333 10.3.2. Problemy i wątpliwości |str. 335 10.4. „Prawo do odwołania” (art. 22) |str. 338 10.4.1. Uwagi ogólne |str. 338 10.4.2. Problemy i wątpliwości |str. 340 10.5. Obowiązek przejrzystości (art. 19) |str. 343 10.5.1. Uwagi ogólne |str. 343 10.5.2. Problemy i wątpliwości |str. 346 10.6. Alternatywna procedura rozstrzygania sporów (art. 21) |str. 349 Rozdział 11 Inne dyrektywy – wzmianka |str. 351 11.1. Wprowadzenie |str. 351 11.2. Dyrektywa 2019/789 |str. 351 11.2.1. Uwagi ogólne |str. 351 11.2.2. Zasada państwa pochodzenia dla dodatkowych usług online świadczonych przez organizacje radiowe i telewizyjne |str. 353 11.2.3. Reemisja programów telewizyjnych i radiowych |str. 355 11.2.4. Transmisja programów w drodze wprowadzania bezpośredniego |str. 356 11.3. Dyrektywa 2019/770 |str. 357 11.4. Dyrektywa 2019/1024 |str. 359 Rozdział 12 Wnioski końcowe w sprawie implementacji dyrektywy 2019/790 do prawa polskiego |str. 362 Bibliografia |str. 367 Strony internetowe |str. 385