Psychologia środowiskowa
W podręczniku scharakteryzowano cechy i strukturę środowiska społecznego, jego zasoby i zagrożenia, a także mechanizmy psychologiczne regulujące zachowanie człowieka w tym środowisku. Uwzględniono specyfikę psychologiczną takich środowisk, jak: szkoła, rodzina, miejsce pracy lub miejsce zamieszkania. Wiele uwagi poświęcono problemom zdrowotnym środowiska społecznego, m.in. alkoholizmowi, narkomanii, nikotynizmowi oraz przemocy w rodzinie, w szkole i w pracy (molestowanie seksualne, mobbing). Ukazano również zagadnienia przydatne w praktycznych działaniach na rzecz zdrowia w środowisku. Książka została napisana z myślą o dokształcających się pielęgniarkach i pielęgniarzach środowiskowych oraz o wszystkich studentach kształcących się w zakresie pielęgniarstwa lub interwencji środowiskowych.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-200-6451-3
- ISBN druku: 83-200-2946-5
- Liczba stron: 324
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Przedmowa 9 CZĘŚĆ I. CZŁOWIEK W ŚRODOWISKU 11 1. Podejście środowiskowe w psychologii 12 2. Cechy i struktura środowiska społecznego 14 2.1. Pojęcie środowiska 14 2.2. Właściwości psychologiczne środowiska społecznego 16 3. Środowisko jako system 21 4. Mechanizmy psychologiczne regulujące zachowanie się człowieka w środowisku 25 4.1. Proces uczenia się społecznego 26 4.2. Adaptacja i dopasowanie środowiskowe 33 4.3. Poczucie tożsamości i porównania społeczne 38 4.4. Wpływ środowiska na zaburzenia zachowania 43 Blok samokształceniowy 46 CZĘŚĆ II. ZAGROŻENIA I ZASOBY W ŚRODOWISKU 47 Wprowadzenie 48 1. Psychologiczne modele zdrowia 49 2. Środowisko jako źródło zagrożeń i jako źródło zasobów 54 2.1. Stres w środowisku 54 2.2. Zagrożenia w środowisku 56 2.3. Zasoby środowiskowe 57 3. Stres i radzenie sobie w modelu salutogenetycznym 67 3.1. Poczucie koherencji jako globalna orientacja w środowisku 70 3.2. Refleksyjność 76 3.3. Kontrola sytuacji 79 Blok samokształceniowy 81 CZĘŚĆ III. SPECYFIKA PSYCHOLOGICZNA POSZCZEGÓLNYCH ŚRODOWISK 83 Wprowadzenie 84 1. Rodzina 85 1.1. Rodzina jako system 85 1.2. Rodzina psychologicznie funkcjonalna 89 1.3. Rodzina psychologicznie dysfunkcjonalna 96 1.4. Stres rodzinny 100 2. Szkoła 103 2.1. Klasa szkolna jako system 103 2.2. Interakcje nauczyciel-uczeń 106 2.3. Zadania rozwojowe uczniów w szkole 113 2.4. Zadania środowiska szkolnego wobec ucznia 114 3. Praca 119 3.1. Zakład pracy jako system 119 3.2. Psychologiczna wartość pracy i wartości istotne dla organizacji 122 3.3. Stres w pracy 124 4. Środowisko zamieszkania 131 Blok samokształceniowy 136 CZĘŚĆ IV. WYBRANE PROBLEMY ZDROWOTNE ŚRODOWISKA SPOŁECZNEGO 139 Wprowadzenie 140 1. Uzależnienia 141 1.1. Alkoholizm 141 1.2. Uzależnienie od narkotyków 158 1.3. Nikotynizm 175 2. Przemoc 180 2.1. Przemoc w rodzinie 180 2.2. Przemoc w szkole 189 2.3. Przemoc w pracy 194 Blok samokształceniowy 196 CZĘŚĆ V. ODDZIAŁYWANIA ŚRODOWISKOWE 199 1. Specyfika działania w środowisku 200 2. Komunikowanie się i interakcje z pacjentami w środowisku 205 2.1. Podejście funkcjonalne i transakcyjne w komunikowaniu się 205 2.2. Cechy interakcji pomocowych 207 2.3. Interakcje w sytuacjach grupowych 208 2.4. Interakcje w rodzinie 209 3. Prewencja problemów zdrowotnych w środowisku 211 3.1. Prewencja pierwotna w środowisku 211 3.2. Promocja zdrowia w środowisku 217 3.3. Prewencja ukierunkowana na społeczność lokalną 221 4. Organizowanie społeczności lokalnej do działań na rzecz zdrowia 230 4.1. Rozpoznawanie społeczności lokalnej 230 4.2. Wybór lidera 233 4.3. Tworzenie zespołów zadaniowych 234 4.4. Współpraca w zespole zadaniowym 236 4.5. Tworzenie grup wsparcia 240 5. Interwencja w środowisku 243 5.1. Istota interwencji 243 5.2. Określenie ról i analiza problemu w interwencji środowiskowej 245 5.3. Diagnoza w interwencji środowiskowej 248 5.4. Proces zmiany 258 5.5. Zakończenie interwencji 275 6. Prewencja i terapia w przypadku wybranych problemów zdrowotnych środowiska społecznego 279 6.1. Prewencja i terapia środowiskowa uzależnień 279 6.2. Prewencja przemocy 300 Blok samokształceniowy 308 Piśmiennictwo 310 Skorowidz 317