Taktyki negocjacyjne w kontekście proksemiki. Analiza metodologiczna
Proksemika jest interdyscyplinarną nauką z pogranicza psychologii, socjologii, kulturoznawstwa i filozofii, zajmującą się percepcją! sposobem wykorzystania przestrzeni przez ludzi. Niniejsza książka referuje stan badań proksemiki dotyczących wpływu zachowań przestrzennych negocjatora i ich obserwacji na realizację celów negocjacji oraz analizuje rozumowania, które pozwalają na podstawie tej wiedzy budować proksemiczne
taktyki negocjacyjne, czyli taktyki wykorzystujące środek, jakim są zachowania przestrzenne lub ich obserwacja, do realizacji celów typowych dla negocjacji. Praca omawia ważniejsze typy proksemicznych taktyk negocjacyjnych, określa ogólne warunki ich skuteczności oraz sposób uszczegółowiania się tych warunków w konkretnych sytuacjach działania.
Książka jest systemową, czyli dokonywaną w kontekście szerszej teorii, oraz systematyzującą, to jest porządkującą dostępną wiedzę empiryczną, analizą możliwości wykorzystania proksemiki w tworzeniu taktyk negocjacyjnych. Jej analizy na przykładzie proksemiki pokazują rolę, jaką w metodycznym tworzeniu taktyk i strategii działania pełnią rozstrzygnięcia dotyczące natury człowieka, społeczeństwa i ludzkiego działania, tradycyjnie zaliczane do filozofii. Ujawniając i badając rolę tych założeń w tworzeniu taktyk proksemicznych, niniejsza monografia włącza się do współczesnego nurtu nauk aplikacyjnych, które wykorzystują wiedzę filozoficzną przy opracowywaniu rozwiązań, a zarazem podejmuje klasyczną- sięgającą Platona i Arystotelesa - tradycję filozofii praktycznej.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-233-3275-6
- ISBN druku: 978-83-233-3275-6
- Liczba stron: 226
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
WSTĘP 17 1. Przedmiot i aspekt analiz 19 2. Główny cel pracy 21 2.1. Cel analityczny. Co wiemy o proksemicznych taktykach negocjacyjnych? 21 2.2. Eksplikacyjny cel pracy. Dlaczego to działa? 21 2.3. Aplikacyjny (praktyczny) cel pracy. Jak to działa? 22 3. Cząstkowe cele pracy 22 3.1. Omówienie stanu badań i literatury przedmiotu 23 3.2. Omówienie niektórych rozumowań strategicznych 23 3.3. Analiza struktury (celów i środków) negocjacji 23 3.4. Typologia i analiza taktyk proksemicznych w negocjacjach 24 3.5. Analiza przykładów 24 4. Niektóre metody wy korzystywane w pracy 24 4.1. Definiowanie pojęć – metoda analityczna 24 4.2. Analiza zjawisk – metoda fenomenologiczna 24 4.3. Semiotyczna metoda opisu i wyjaśniania 25 4.4. Ontologiczna metoda analizy 25 4.5. Redukcyjna metoda wyjaśniania danych i uzasadniania hipotez wyjaśniających 26 4.6. Krytyka indukcjonizmu. Koncepcja programów badawczych i paradygmatów naukowych. Karl Popper, Imre Lakatos , Thomas Kuhn, Paul K. Feyerabend 26 4.7. Paradygmat interakcjonizmu symbolicznego 27 5. Stan badań 28 5.1. Taktyki przestrzenne 28 5.2. Proksemika i nauki o negocjacjach 29 5.3. Teorie myślenia strat egicznego, prakseologia, Teoria Gier i badania ontologiczne 29 5.4. Antropologia kulturowa 30 5.5. Semiotyka, teoria skryptów i interakcjonizm symboliczny 30 6. Uzasadnienie głównego celu pracy 31 6.1. Względy naukowe 31 6.2. Powody aplikacyjne – ryzyko szablonowości 32 6.3. Względy popularyzatorskie 33 7. Uzasadnienie aspektu analiz 33 7.1. Czy aspekt materialny nie jest za wąski? 34 7.2. Czy aspekt materialny nie jest za szeroki? 34 7.3. Czy formalny aspekt pracy nie jest za szeroki? Metateoria a ryzyko szablonowości 34 7.4. Czy należy łączyć aspekt formalny z aspektem materialnym? 35 7.5. Uzasadnienie punktu wyjścia analiz – Dlaczego proksemika? 35 7.5.1. Czy proksemika jest nauką aplikacyjną? 35 7.5.2. Czy proksemika mówi coś nowego o negocjacjach w biznesie? 36 8. Uzasadnienie metod przyjętych w pracy 36 8.1. Teoretyczna metoda rozwiązywania praktycznych problemów. Czy teoretyczne i aplikacyjne cele pracy nie są rozbieżne? 36 8.2. Teoretyczna metoda tworzenia taktyk działania 37 8.3. Interdyscyplinarność metod 38 9. Plan i struktura pracy 39 10. Oznaczenia i odsyłacze 39 DZIAŁ A. PRZEDMIOT ANALIZ 41 ROZDZIAŁ I. STRATEGIE I TAKTYKI 43 11. Definicja regulująca 43 12. Cel działania wyznaczonego strategią 45 12.1. Hierarchia celów. Nadrzędny cel a podrzędne cele strategii 46 12.2. Regulujące odróżnienie strategii od taktyki 46 12.3. Swoiste cele i środki strategii dla dziedzin działania 47 13. Problem racjonalności działania wyznaczonego strategią 47 14. Kontekst odkrywania strategii – myślenie strategiczne 48 15. Rozumowania w strategiach metodycznych. Rozumowania strategiczne 49 15.1. Metoda dedukcyjna 50 15.2. Metoda redukcyjna: indukcja enumeracyjna, analogia, hipotezy wyjaśniające 50 16. Przesłanki rozumowań strategicznych 51 16.1. Ontologia i model sytuacji taktycznej 51 16.2. Warunek skuteczności 52 16.3. Postulat (warunek) pełności 52 17. Niektóre aplikacyjne perspektywy teorii myślenia strategicznego 54 ROZDZIAŁ II. NEGOCJACJE I TAKTYKI NEGOCJACYJNE 55 18. Struktura (cele i środki) negocjacji 55 19. Aspekty swoistego celu negocjacji – taktyki perswazyjne 58 19.1. Poznawczy aspekt perswazji. Zarządzanie informacją. Informowanie lub dezinformowanie 58 19.2. Emocjonalny aspekt perswazji. Wpływ na emocje i postawy emocjonalne. Taktyki impresyjne 59 19.3. Behawioralny aspekt perswazji. Wpływ na decyzje, postępowanie i postawy behawioralne. Taktyki perswazyjne w ścisłym sensie 59 20. Regulujące odróżnienie strategii od taktyk negocjacyjnych 59 21. Niektóre szczegółowe cele taktyk negocjacyjnych w biznesie 60 21.1. Wpływ na chronemikę (moment) decyzji 60 21.2. Wizerunek – taktyki wizerunkowe 60 21.3. Autoprezentacja – taktyki autoprezentacji 61 22. Niektóre towarzyszące cele negocjacji w biznesie 61 22.1. Optymalizowanie własnych decyzji 62 22.2. Zdobycie informacji. Motywacja epistemiczna. Taktyk i poznawcze 62 23. Środki negocjacji – znaki i fakty 62 24. Struktura taktyk negocjacyjnych 63 ROZDZIAŁ III. PROKSEMIKA. OBSZARY PROKSEMICZNYCH BADAŃ 65 25. Odkrycie związku między więziam i społecznymi a dystansem interakcyjnym 66 25.1. Wpływ więzi społecznych na dystans interakcyjny. Stereotypowy dystans interakcyjny – stereotypy dystansu 66 25.2. Wpływ dystansu na więzi społeczne 67 26. Terytorializm 67 26.1. Typologie terytoriów. Terytorium osobiste 67 26.2. Znaczniki terytorialne 68 26.3. Za mykanie i otwieranie terytoriów znacznikami terytorialnymi 69 26.4. Dzielenie się terytoriami 69 27. Badania nad inwazją 70 27.1. Reakcje na inwazję 70 27.2. Tolerancja na zbliżenie 71 27.3. Tłumienie wyrazu reakcji na inwazję 71 27.4. Wpływ inwazji na zachowania pozawerbalne 72 27.5. Sytuacje przegęszczenia 72 28. Badania międzykulturowe 73 28.1. Odkrycie kulturowej zależności stereotypów dystansu – kultury „wysoko -” i „niskokontaktowe” 73 28.2. Kulturowe stereotypy reagowania na przegęszczenie i inwazję 74 28.3. Prywatność i etyczne granice inwazji 74 DZIAŁ B. TYPOLOGIA PROKSEMICZNYCH TAKTYK NEGOCJACYJNYCH 77 ROZDZIAŁ IV. WYJŚCIOWY MODEL SYTUACJI TAKTYCZNEJ 79 29. Związki symptomatyczne: Determinanty, funkcje i interpretatory dystansu 79 30. Problem metafizycznej charakterystyki związków symptomatycznych 80 31. Model sytuacji taktycznej a związki symptomatyczne 81 ROZDZIAŁ V. TYPOLOGIA TAKTYK PROKSEMICZNYCH ZE WZGLĘDU NA CELE NEGOCJACJI 82 32. Taktyki poznawcze: diagnozowanie determinantów dystansu 82 32.1. Diagnozowanie cech rozmówcy 83 32.2. Diagnozowanie emocji i postaw 83 32.3. Diagnozowanie oczekiwań 83 33. Zarządzanie informacją – kodowanie informacji 83 33.1. Kodowanie dominacji (pewności siebie, zwierzchności, siły, pozycji społecznej) lub jej braku taktykami inwazyjnymi i terytorialnymi 85 33.2. Kodowanie relacji proksemicznej i stopnia znajomości 85 33.3. Kodowanie emocji i postaw interpersonalnych 85 33.4. Kodowanie wrażenia atrakcyjności interpersonalnej 86 33.5. Kodowanie nastawienia do przebiegu, tematu rozmowy i oferty 86 33.6. Kodo wanie ważności i poufności przekazu 86 33.7. Kodowanie oczekiwania opieki i sprawowania opieki 87 33.8. Kodowanie cech osobowości 87 33.9. Taktyki wizerunkowe 87 33.10. Blef i maskowanie 87 34. Taktyki impresyjne i perswazyjne 88 34.1. Wizerunek negocjatora 89 34.2. Wizerunek rozmówcy 89 34.3. Emocje 90 34.4. Postawy behawioralne 90 34.5. Taktyki zakłócania 90 ROZDZIAŁ VI. TYPOLOGIA TAKTYK PROKSEMICZNYCH ZE WZGLĘDU NA ICH ŚRODKI 91 35. Zachowania przestrzenne 91 35.1. Inwazja. Taktyki inwazyjne 91 35.2. Pomniejszanie dystansu 92 35.3. Powiększanie dystansu 92 35.4. Rytuały proksemiczne 92 35.5. Taktyki mimetyczne 93 35.6. Taktyki dopełniania 93 35.7. Taktyki odzwierciedlania 93 35.8. Taktyki dysharmonizacji 94 35.9. Taktyki dopasowywania i prowadzenia 94 36. Zachowania terytorialne 95 36.1. Aranżacja przestrzeni w taktykach impresyjnych 95 36.1.1. Wielkość wyznaczonego terytorium i taktyki terytorialne. Symbolika ekspansji 95 36.1.2. Symbolika środka 96 36.1.3. Symbolika wertykalna 97 36.2. Wpływ na miejsce negocjacji jako taktyka proksemiczna 97 36.3. Substytuty dystansu w taktykach impresyjnych. Propozycja własna 98 37. Obserwacja i rozumowanie w taktykach poznawczych 98 38. Proksemiczne kompetencje negocjatorów 99 ROZDZIAŁ VII. TAKTYKI PROKSEMICZNE W NIEKTÓRYCH ASPEKTACH NEGOCJACJI 101 39. Taktyki proksemiczne w różnych fazach negocjacji 101 39.1. Przygotowanie negocjacji 101 39.2. Zapoznanie się z drugą stroną 102 39.3. Pierwsze wrażenie i nawią zanie kontaktu 102 39.4. Otwarcie licytacji i licytacja 102 39.5. Zawarcie kontraktu 102 39.6. Faza „domykania” rozmów 103 40. Niektóre błędy w proksemicznych taktykach negocjacyjnych – analiza przykładów 103 40.1. Niektóre źródła błędów 103 40.2. Ignorowanie różnic kulturowych 104 40.3. Zbyt mały dystans, inwazja, ekspansja 105 40.4. Zbyt daleki dystans 105 40.5. Statyczny dystans a dynamika dystansu 106 40.6. Ignorowanie oczekiwań przestrzennych rozmówcy 106 40.7. Błędne wyznaczenie terytorium 106 DZIAŁ C. ZAŁOŻENIA ROZUMOWAŃ STRATEGICZNYCH. MODEL SYTUACJI TAKTYCZNEJ 109 ROZDZIAŁ VIII. DETERMINANTY DYSTANSU 111 41. Cechy podmiotu ustalającego dystans 112 41.1. Tożsamość kulturowa 112 41.2. Tożsamość etniczna 112 41.3. Płeć i tożsamość płciowa 113 41.4. Wiek i tożsamość wiekowa 113 41.5. Osobowość i jej patologie 114 41.6. Samoocena: poczucie własnej wartości, pozycji społecznej, władzy, siły i bezpieczeństwa 114 41.7. Wrażliwość zmysłów 114 41.8. Stan zdrowia i samopoczucie 115 42. Nastawienie do rozmówcy i wrażenie, jakie on wywołuje 115 42.1. Emocje interpersonalne 115 42.2. Atrakcyjność interpersonalna 116 42.2.1. Atrakcyjność fizyczna 116 42.2.2. Atrakcyjność psychiczna osoby i jej ekspresji 117 42.2.3. Atrakcyjność etyczna. Wyrażanie szacunku zachowaniami terytorialnymi 117 42.2.4. Atrakcyjność utylitarna 117 42.2.5. Wyjątki 118 42.3. Wrażenie więzi społecznych (relacje proksemiczne) 118 42.4. Stopień znajomości 119 42.5. Zaufanie, poczucie zagrożenia 119 42.6. Oczekiwanie akceptacji oraz opieki 119 42.7. Kooperacja a konkurencja 119 43. Podobieństwa i różnice między stronami interakcji 120 43.1. Zasada podobieństwa i reguła wzajemności 120 43.2. Podobieństwo i różnica płci 121 43.3. Przynależność do grup 122 43.4. Podobieństwo i różnica wieku 122 43.5. Różnica wzrostu i wrażenia siły 123 43.6. Różnica władzy i statusu 123 44. Właściwości interakcji 123 44.1. Emocjonalny klimat interakcji: emocje interpersonalne, emocjonalna reakcja na temat i przebieg interakcji i nastrój 123 44.2. Kontakt zmysłowy 124 44.3. Oznaki kontaktu zmysłowego 124 44.4. Jakość i siła bodźców 124 44.5. Kąt interakcji 125 45. Miejsce i okoliczności interakcji 125 45.1. Oświetlenie, hałas, zasłony i bariery 125 45.2. Wielkość i aranżacja miejsca 126 45.3. Zadaniowy charakter miejsca 126 45.4. Przynależność (posiadanie) miejsca 126 45.5. Znaczniki terytorialne 127 45.6. Atrybuty władzy i pozycji w aranżacji przestrzeni 127 45.7. Kod miejsca a rytuały proksemiczne 128 46. Nastawienie do interakcji 128 46.1. Dystans prognozowany. Teoria Niespełnionych Prognoz (ang. Expectancy Violation s Theory) 128 46.2. Dystans oczekiwany. Hipoteza Oczekiwań Przestrzennych (HOP). Propozycja własna 129 47. Niektóre typologie determinantów dystansu 130 47.1. Czynniki wpływu wedł ug Altmana i Burgoon 130 47.2. Czynniki wpływu według Pattersona 132 47.3. Czynniki wpływu wedł ug Jandy-Dębek 132 48. Poszukiwanie stałej proporcji między determinantami dystansu. Modele interakcyjne 133 48.1. Hipoteza równowagi (ang. Equilibrium Theory) – Argyle, Dean 133 48.2. Model równania intymności – Argyle, Nęcki 134 48.3. Model narastania wymiany intymności (ang. Arousal Model of Intimacy Exchange) – Patterson 134 48.4. Pytanie o naturę równowagi 135 49. Potrzeba metateorii 136 49.1. Metateoria w indukcji 136 49.2. HOP a indywidualne i niepowtarzalne układy determinantów dystansu 136 49.3. Aplikacyjny aspekt typologii determinantów dystansu. Metadeterminanty dystansu 137 ROZDZIAŁ IX. FUNKCJE (NASTĘPSTWA) ZACHOWAŃ PRZESTRZENNYCH 138 50. Niesemiotyczne funkcje dystansu w negocjacjach 138 50.1. Modyfikacja percepcji zmysłowej – siła i jakość bodźców 138 50.2. Funkcja poznawcza 138 50.3. Funkcja pobudzeniowa 139 50.3.1. Model przeciążenia pobudzeniowego (ang. stimulus overload) i informacyjnego (ang. information overload) 139 50.3.2. Pobudzenie emocjonalne – Patterson 140 50.4. Dostarczanie przyjemności i unikanie tego, co nieprzyjemne – funkcja hedonistyczna 140 50.5. Funkcje motoryczne 141 51. Semiotyczne funkcje dystansu w negocjacjach. Semiotyka negocjacji 141 51.1. Funkcja informująca: referencja (oznaczenie) i konotacja 142 51.2. Ekspresja – wyrażanie emocji i postaw 143 51.3. Funkcje impresyjne (ewokatywne) 144 51.3.1. Dynamizm mimetyczny 145 51.3.2. Dynamizm dopełniania 145 51.3.3. Dostosowywanie emocji do kodowanej dystansem treści 146 51.4. Funkcje perswazyjne 146 51.5. Kompleksowy charakter semiotycznych funkcji 146 51.6. Komunikowanie (komunikacja) jako funkcja kompleksowa 147 51.7. Niektóre syntaktyczne funkcje dystansu 147 51.7.1. Funkcja słownikowa (gramatyczna) – schematyzowanie wyglądu i sensu znaków. Rytuały proksemiczne 147 51.7.2. Zastępowanie znaków dystansem i zastępowanie dystansu znakami (substytuty dystansu) 148 51.7.3. Dystans jako znak kontekstowy 148 ROZDZIAŁ X. INTERPRETATORY DYSTANSU 150 52. Przeżycia odbiorcy znaku 151 52.1. Stany poznawcze i prognozy 151 52.2. Emocje 152 52.3. Oczekiwania 152 52.3.1. Oczekiwanie akceptacji lub opieki 152 52.3.2. Postawa kompetytywna a postawa kooperacyjna 152 52.3.3. Wrażenie więzi społecznych i stopnia znajomości 152 52.3.4. Oczekiwania przestrzenne. Hipoteza Oczekiwań Przestrzennych (HOP) – propozycja własna 153 53. Właściwości podmiotu (podmiotowe) 154 53.1. Wychowanie i wpływ kultury. Kod 154 53.1.1. Normy etykietalne a rytuały proksemiczne 154 53.1.2. Normy etyczne i prawne 155 53.1.3. Społeczne uznanie hierarchii 155 53.2. Wrażliwość zmysłów 156 53.3. Wiek 156 53.4. Płeć 156 53.5. Poczucie władzy, siły, pozycji społecznej 157 54. Cechy rozmówcy 157 54.1. Poczucie zaufania i zagrożenia 157 54.2. Atrakcyjność interpersonalna rozmówcy 157 54.3. Zasada podobieństwa 157 54.3.1. Wrażenie dominacji i różnicy statusu 158 54.3.2. Różnica wzrostu i wrażenie fizycznej przewagi 158 54.3.3. Płeć rozmówcy 158 54.3.4. Wiek rozmówcy 158 54.3.5. Przyn ależność grupowa i etniczna stron 159 55. Cechy interakcji 159 55.1. Intensywność i jakość kontaktu zmysłowego – wzrok, słuch, zapach 160 55.2. Oznaki kontaktu zmysłowego 160 55.3. Kąt interakcji 160 55.4. Atrakcyjność interakcji (oferty tematu i przebiegu negocjacji) 161 55.5. Przegęszczenie a oczekiwania przestrzenne 161 56. Charakterystyka miejsca interakcji 162 56.1. Okoliczności wpływające na intensywność i jakość percepcji zmysłowej: oświetlenie, hałas, bariery, zasłony, elektroniczne nośniki bodźców 162 56.2. Wielkość miejsca a przegęszczenie 163 56.3. Jakość emocjonalna i estetyka miejsca 163 56.4. Jakość aksjologiczna miejsca 164 56.5. Symbolika dominacji (władzy, zwierzchności, siły) w aranżacji przestrzeni 164 56.6. Posiadanie miejsca 164 56.7. Symbolika wnętrza 165 57. Zastępowanie i substytuty (zamienniki) dystansu. Propozycja własna 165 57.1. Niesemiotyczne substytuty dystansu – dystans wirtualny 166 57.1.1. Substytuty zmysłowe 167 57.1.2. Elektroniczne substytuty dystansu. Paraproksemika 167 57.1.3. Substytuty motoryczne 169 57.2. Substytuty semiotyczne – dystans znaczeniowy (symboliczny) 169 57.3. Aspekty zastępowania dystansu 170 58. Niektóre substytuty dystansu w języku ciała. Propozycja własna 170 58.1. Oznaki kontaktu zmysłowego 170 58.2. Znaki wyrażające kierunek uwagi 171 58.3. Symbolika wnętrza. Gesty otwarcia i zamknięcia 171 58.4. Akustyczne substytuty dystansu. Głos 172 58.5. Proksemiczne skróty zachowań 172 59. Indywidualne i sytuacyjne interpretatory dystansu. Potrzeba metateorii 173 ROZDZIAŁ XI. DLACZEGO TO DZIAŁA? METATEORIA PROKSEMIKI 175 60. Ontologia w rozumowaniach strategicznych 175 60.1. Konkret a metateoria 175 60.2. Metateoria a skuteczność 176 60.3. Metateoria a „przypadek”. Dynamizm metateorii 177 61. Instynkt terytorialny, terytorializm, terytorialność 177 62. Sposób funkcjonowania zmysłów i budowa ludzkiego ciała 181 63. Wpływ kultury i uniwersalia proksemiczne 181 64. Intencjonalność przestrzenna 182 64.1. Intencjonalność aktów 183 64.2. Ustal enia terminologiczne 185 64.2.1. Intencjonalność aktów poznania 186 64.2.2. Intencjonalność percepcji zmysłowej 186 64.2.3. Intencjonalność emocji 186 64.2.4. Intencjonalność woli 187 64.2.5. Intencjonalność semiotyczna. Intencja komunikowania 188 64.3. Aksjomat 1. Przestrzenna intencjonalność zmysłów. Percepcja zmysłowa wymaga określonego dystansu 188 64.3.1. Siła eksplikacyjna aksjomatu 1 189 64.3.2. Siła aplikacyjna aksjomatu 1 189 64.4. Aksjomat 2. Przestrzenna intencjonalność emocji. Emocje wymagają określonego dystansu 189 64.4.1. Bipolarność emocji 190 64.4.2. Werbalne substytuty dystansu. Przestrzenne obrazy emocji w językach werbalnych 192 64.4.3. Oczekiwania przestrzenne a zasada przyjemności 192 64.4.4. Empiryczne i fenomenologiczne oparcie aksjomatu 2 193 64.4.5. Siła eksplikacyjna aksjomatu 2 193 64.4.6. Siła aplikacyjna aksjomatu 2 193 64.4.7. Ograniczenia aksjoma tu 2 194 64.5. Aksjomat 3. Przestrzenna intencjonalność semiotyczna. Niektóre semiotyczne funkcje znaków wymaga ją określonego dystansu 195 64.5.1. Semiotyczne tło oczekiwań przestrzennych 196 64.5.2. Eksplikacyjna i aplikacyjna siła aksjomatu 3 196 64.5.3. Fenomenologiczne i empiryczne oparcie aksjomatu 3 196 64.6. Aksjomat 4. Oczekiwania przestrzenne intencji wol itywnych. Realizacja niektórych celów wymaga określonego dystansu 197 64.7. Aksjomat 5. Oczekiwania przestrzenne nie są redukowalne do determinantów dystansu 198 64.8. HOP a instrumentalna racjonalność działania 199 64.9. Dynamiczny charakter zaprop onowanego modelu 199 ROZDZIAŁ XII. NIEKTÓRE PERSPEKTYWY BADAWCZE 202 65. Perspektywy badania oczekiwań przestrzennych 202 65.1. Fenomen ologia intencjonalności przestrzennej 202 65.2. Perspektywa badań empirycznych 203 65.3. Perspektywa badań ontologiczno-empirycznych 205 66. Perspektywa proksemicznych badań dotyczących warunku pełności 206 67. Typologia taktyk proksemicznych jako punkt wyjścia do dalszych badań 206 68. Perspektywa badań nad dy namiką oczekiwań przestrzennych 206 69. Perspektywa semiotyczna i problem uniwersaliów przestrzennych 207 70. Perspektywa metodologicznych badań dotyczących warunku pełności w naukach apli kacyjnych 207 71. Perspektywa matematyzacji 207 PODSUMOWANIE 209 BIBLIOGRAFIA 211