Transdyscyplinarność badań nad komunikacją medialną. T. 1: Stan wiedzy i postulaty badawcze
Naczelną ideę niniejszego tomu stanowi refleksja nad sposobami uprawiania badań komunikacji w mediach. Uczeni z Uniwersytetu Śląskiego – reprezentujący różne dyscypliny naukowe: socjologię, medioznawstwo, kulturoznawstwo, pedagogikę, lingwistykę, teorię i historię literatury, oraz różne perspektywy poznawcze – przedstawiają swoje poglądy na istotę mediów, ich rolę, funkcjonowanie, przemiany itd. Podejmują także metodologiczną problematykę badania obiektu tak złożonego, jak komunikacja w mediach. Autorzy są przekonani, że przy szerokim spectrum badań nad mediami przydatne (jeśli nie konieczne) jest przekraczanie granic dyscyplin naukowych. Transdyscyplinarność jest tu rozumiana szeroko – jako podejście łączące wiedzę o mediach. Pierwszym krokiem w jej stronę jest spotkanie badaczy i dokonanie bilansu wiedzy z różnych dyscyplin naukowych dotyczącej mediów. Transdyscyplinarność – będąca paradygmatem naukowym – stanowi kolejną generację, po koncyliacyjności i interdyscyplinarności. Przynajmniej dwie spośród koegzystujących obecnie orientacji lingwistyki – kognitywizm i interakcjonizm – w założeniach mają ponaddyscyplinarny wymiar teoretyczno-metodologiczny, realizowany w badaniach empirycznych w różnym zakresie.
- Kategorie:
- Redakcja: Magdalena Ślawska, Małgorzata Kita
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8012-096-9
- Liczba stron: 330
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Słowo wstępne (Małgorzata Kita, Magdalena Ślawska) 9 Rozdział pierwszy Małgorzata Kita Razem. Konsiliencja, interdyscyplinarność, transdyscyplinarność 11 Część pierwsza Media i teorie mediów Rozdział drugi Stanisław Michalczyk Teorie mediów w nauce o komunikowaniu 33 Rozdział trzeci Krystyna Doktorowicz Medioznawstwo jako przedmiot badań w zakresie nauk o polityce 52 Rozdział czwarty Zbigniew Oniszczuk Współczesne oblicze niemieckiej nauki o komunikowaniu 63 Rozdział piąty Jerzy Mikułowski Pomorski Muzeum: charakterystyka i ewolucja medium na tle procesów konwergencji 72 Rozdział szósty Stanisław Juszczyk Przestrzeń wirtualna w procesie komunikacji młodzieży — ujęcie socjopedagogiczne 95 Część druga Badania nad językiem w mediach Rozdział siódmy Walery Pisarek Język w mediach, media w języku 113 Rozdział ósmy Małgorzata Kita Czy istnieje medialna odmiana językowa? 126 Rozdział dziewiąty Iwona Loewe Globalizacja kulturowa a język w mediach 143 Rozdział dziesiąty Bożena Witosz O potrzebie perspektywy multimedialnej w badaniach stylistycznych 155 Rozdział jedenasty Urszula Żydek-Bednarczuk Hipertekst w perspektywie lingwistycznej, komunikacyjnej i kulturowej 168 Rozdział dwunasty Artur Rejter Komunikacja medialna w perspektywie historycznojęzykowej. Wybór problemów 179 Część trzecia Zjawiska językowe w mediach Rozdział trzynasty Władysław Lubaś Słownictwo potoczne w mediach 193 Rozdział czternasty Andrzej Łyda, Krystyna Warchał Po co komu negacja? Ideologiczne aspekty negacji w wiadomościach telewizyjnych 210 Rozdział piętnasty Marcin Zabawa Przemiany współczesnej polszczyzny w mediach elektronicznych: internacjonalizacja znaczeń polskich wyrazów (na przykładzie tekstów zaczerpniętych z sieci Internet) 225 Część czwarta Kreowanie wizerunku w mediach Rozdział szesnasty Krzysztof Łęcki Co można zrobić z polityka? Co można zrobić z politykiem? Kilka uwag socjologa o wizerunku medialnym (i nie tylko medialnym) 241 Rozdział siedemnasty Dariusz Rott Badania strategii autoprezentacyjnych we współczesnym polskim reportażu podróżniczym (na przykładzie Wojciecha Cejrowskiego) 250 Rozdział osiemnasty Beata Nowacka Pisarz w świecie mediów (o medialnym wizerunku Ryszarda Kapuścińskiego po publikacji biografii Artura Domosławskiego) 279 Rozdział dziewiętnasty Ewa Bogdanowska-Jakubowska Strategie tworzenia wizerunku własnego w dyskursie politycznym 292 Rozdział dwudziesty Ewa Biłas-Pleszak Pomiędzy autoprezentacją a autokreacją — sposoby (za)istnienia w sieci 310 Noty o autorach 319