Wschód–Zachód. Literatura i język na styku kultur
Monografia, którą oddajemy w ręce czytelnika, stanowi zbiór referatów będących wynikiem badań nad wybranymi zagadnieniami z dziedziny literaturoznawstwa, językoznawstwa, translatoryki oraz dydaktyki języków obcych. Tematem stanowiącym swoiste spoiwo podjętych rozważań jest wątek wzajemnego przenikania się elementów kulturowych dziedzictwa Wschodu i Zachodu i wpływ tegoż na szereg gałęzi nauki. Niniejszy tom składa się z dwóch części:
I. Historia i literatura w perspektywie kulturowej.
II. Studia nad językiem.
Część pierwsza publikacji ma charakter analityczno-interpretacyjny, dzięki czemu łączy rozważania ściśle literaturoznawcze z refleksją z pogranicza literatury, historii i nauk o kulturze. Wyodrębnić tu można trzy obszary tematyczne: obraz Polski jako kraju między Wschodem a Zachodem, literacki wizerunek kobiety uformowany na styku kultur oraz inspiracje niemieckie i rosyjskie w literaturze.
Część druga monografii poświęcona jest badaniom z dziedziny szeroko rozumianej lingwistyki. Dotyczą one problemów przekładu tekstu literackiego, zapożyczeń leksykalnych, transferu językowego, zagadnień akwizycji języka angielskiego oraz wybranych aspektów dydaktyki języka niemieckiego. (Fragment Wstępu)
- Kategorie:
- Redakcja: Idalia Smoczyk-Jackowiak, Danuta Gierczyńska
- Język wydania: angielski,polski,rosyjski
- ISBN: 978-83-7467-373-0
- ISBN druku: 978-83-7467-373-0
- Liczba stron: 213
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Słowo wstępne 5 Część 1 – HISTORIA I LITERATURA W PERSPEKTYWIE KULTUROWEJ 9 PAUL MCNAMARA Beyond the Iron Curtain: Western Travellers in the Borderlands of Communist Poland, 1945–1970 11 ANNA BARANOWSKA „[…] Leży na wznak między Wschodem a Zachodem. Leniwa i senna” – sensoryczny obraz Polski oglądanej z perspektywy podróży w dzienniku pisanym później” Andrzeja Stasiuka 25 MONIKA WIERZCHOLSKA-SZYMKOWIAK Mistyczne wątki kultury Wschodu w „Królu Maciusiu na wyspie bezludnej” Janusza Korczaka 35 IDALIA SMOCZYK-JACKOWIAK W stronę kultu kobiety – literacki obraz miłości dwornej w twórczości poetów związanych z angielskim dworem królewskim w XII wieku 45 AGNIESZKA RESZKA „Poetka żydowskiego losu” – Nelly Sachs i jej poszukiwanie własnej tożsamości narodowej i kulturowej 59 POLINA OREKHOVA Zwischen „Literarischem Echo“ und „Vesy“: Arthur Luthers Zeitschriftenbeiträge über russische und deutsche Literatur 77 JOANNA NOWAKOWSKA-OZDOBA Aleksander Marliński wobec podboju Kaukazu (na podstawie utworów z lat trzydziestych) 87 Część 2 – STUDIA NAD JĘZYKIEM 99 PAULINA PAWŁUSZEK Vulgarity in Children’s Literature and the Translator’s Dilemma: the Case of the Polish Translation of The Book of Dust: La Belle Sauvage by Philip Pullman 101 GRAIR MAGAKIAN Niektóre terminy związane z żywieniem w języku Ormian polskich (wybrane zagadnienia) 119 REBECA RAMÍREZ PÉREZ ANTONI BROSA RODRÍGUEZ Pragmatic Universals in an Intercultural Study of Polish Learners of Spanish 131 PAULINA OGÓREK Longitudinal Effects of Phonological Short-term Memory and Working Memory Capacity on L2 Writing Competence. Research Proposal 143 JACEK GRYCZKA Kulturelle Vielfalt im Fremdsprachenunterricht – zum Stellenwert der Mehrsprachigkeitsdidaktik und des interkulturellen Lernens im DaF-Unterricht 155 KATARZYNA VETTERMANN (Inter)kultureller Hintergrund und Fremdverstehen am Beispiel der deutschen Liedtexte 167 ANNA MATUSIAK Międzynarodowy Konkurs CEE SPRING jako przykład upowszechniania wiedzy o państwach i kulturach Europy Środkowej i Wschodniej 191