Zarządzanie kontraktem psychologicznym w polskiej kulturze organizacyjnej
Monografia stanowi wkład w uporządkowanie i poszerzenie wiedzy w obszarze pojęcia kontraktu psychologicznego oraz zarządzania tym kontraktem w organizacjach. Zaprezentowane wyniki badań to pierwszy krok w kierunku określenia, zbadania i zaproponowania do implementacji w firmach zgodnych kulturowo praktyk HR. Przetestowany teoretyczny model może przynieść istotne praktyczne implikacje dla przyszłych badań nad pośredniczącą rolą kontraktu psychologicznego w różnych kontekstach kulturowych. Autorka wskazuje teoretykom i praktykom, jak powinno wyglądać zarządzanie kontraktem psychologicznym w polskiej kulturze organizacyjnej.
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8220-326-4
- ISBN druku: 978-83-8220-325-7
- Liczba stron: 196
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wstęp 7 Rozdział 1. Kontekst polskiej kultury organizacyjnej 13 1.1. Kultura organizacyjna – rozważania definicyjne i koncepcyjne 13 1.2. Polska kultura organizacyjna w świetle badań Hofstede 16 1.3. Wpływ kontekstu kultury organizacyjnej na praktyki HR 22 1.4. Kultura organizacyjna a kontrakt psychologiczny 24 Rozdział 2. Efektywne HRM w kontekście kulturowym 27 2.1. Dynamika zmian w HRM 28 2.2. W poszukiwaniu praktyk HR 30 2.3. Praktyki HR z punktu widzenia kultury organizacyjnej i osiągania wyników pracy w ramach realizacji kontraktu psychologicznego 35 Rozdział 3. Kontrakt psychologiczny w organizacji 47 3.1. Koncepcja kontraktu psychologicznego – ujęcie teoretyczne 47 3.2. Zmieniające się relacje pracy i charakter kontraktu psychologicznego 51 3.3. Relacja pracownik–pracodawca w świetle teorii wymiany społecznej 54 3.4. Realizacja lub naruszenie założeń kontraktu psychologicznego 56 3.5. Badania związane z kontraktem psychologicznym w kontekście polskiej kultury organizacyjnej 59 Rozdział 4. Pośrednicząca rola kontraktu psychologicznego między praktykami HR a postawami, zachowaniami i wynikami pracy pracowników 65 4.1. Mediująca rola kontraktu psychologicznego 65 4.2. Praktyki HR i kontrakt psychologiczny 67 4.3. Wpływ kontraktu psychologicznego na indywidualne postawy i zachowania pracowników 69 4.4. Postawy i zachowania a wyniki pracy 76 Rozdział 5. Metodologiczne podstawy badań 81 5.1. Przesłanki dla podjęcia badań własnych 81 5.2. Cele, pytania badawcze i hipotezy w ramach podjętych badań 84 5.3. Metoda i przebieg badań własnych 89 5.4. Metodyka badań jakościowych 91 5.5. Metodyka badan ilościowych 95 5.6. Wpływ rezultatów prowadzonych badań na rozwój wiedzy na temat kontraktu psychologicznego 101 Rozdział 6. Wyniki badań jakościowych 103 6.1. Kluczowe obszary praktyk HR w polskiej kulturze organizacyjnej 103 6.2. Wpływ realizacji kontraktu psychologicznego na kształtowanie postaw i zachowań pracowników 115 6.3. Dyskusja nad uzyskanymi wynikami 123 Rozdział 7. Wyniki badań ilościowych 127 7.1. Analiza danych przy użyciu eksploracyjnej analizy czynnikowej 127 7.2. Analiza danych przy użyciu konfirmacyjnej analizy czynnikowej 135 7.3. Analiza danych przy użyciu techniki modelowania równań strukturalnych 142 7.4. Weryfikacja postawionych hipotez badawczych 151 7.5. Dyskusja nad uzyskanymi wynikami 154 Zakończenie – wnioski i kierunki przyszłych badań 157 Bibliografia 171 Spis rysunków 193 Spis tabel 195