Zarządzanie uczelnią. Koncepcje i współczesne wyzwania
Tematem książki jest analiza wybranych koncepcji zarządzania uczelnią oraz propozycje rozwiązań, które byłyby najlepsze w dynamicznym, niepewnym i nieprzewidywalnym współczesnym otoczeniu. Autor opiera się na wynikach własnych badań przeprowadzonych w polskich publicznych uczelniach technicznych oraz na wybranych statystykach dotyczących szkolnictwa wyższego. Rozważania te stanowią inspirację do zaprezentowania dwóch nowych koncepcji: uniwersytetu podporządkowanego wiedzy oraz uniwersytetu społecznie odpowiedzialnego. Autor szczegółowo je omawia oraz wskazuje ich zalety i wady.
Książka wzbogacona jest o wywiady z rektorami szkół wyższych oraz przemyślenia na temat przyszłości uczelni w Polsce.
Adresaci:
Publikacja może stanowić niezwykle cenną pozycję dla osób związanych zawodowo ze szkolnictwem wyższym: reprezentantów władz uczelni, pracowników administracji uczelnianej, urzędników ministerialnych, a także menedżerów i wszystkich zainteresowanych rozwojem nowoczesnego szkolnictwa wyższego w Polsce.
"Książka Krzysztofa Leji jest unikatową i szczególnie wartościową pozycją. Stanowi z jednej strony bardzo kompetentną wypowiedź skierowaną do Czytelnika, a z drugiej - zaproszenie do dyskusji, w której każdy Czytelnik może poczuć się zachęcony do zabrania głosu. Autor zwraca się nie tyle z intencją bycia wysłuchanym, ile z zamiarem poruszenia, wywołania odzewu zarówno w sferze intelektualnej, jak i w praktycznym działaniu. Każdy, komu los uczelni wyższych w naszym kraju nie jest obcy, powinien wziąć do ręki tę książkę i dać się zaprosić do tej koniecznej dyskusji".
Prof. dr hab. Monika Kostera
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-264-6324-2
- ISBN druku: 978-83-264-4484-5
- EAN: 9788326463242
- Liczba stron: 328
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Przedmowa, Monika Kostera | str. 11 Wstęp | str. 19 Cel rozprawy | str. 22 Przedmiot analizy | str. 22 Podstawowe założenie | str. 23 Hipotezy robocze | str. 23 Struktura monografii | str. 25 Rozdział 1. Od uniwersytetu liberalnego do uniwersytetu przedsiębiorczego | str. 29 1.1. Historyczne koncepcje uniwersytetu | str. 29 Uniwersytet średniowieczny | str. 30 Uniwersytet liberalny | str. 32 Uniwersytet uniwersalny | str. 33 1.2. Uniwersytet liberalny | str. 36 Koncepcja Wilhelma von Humboldta | str. 36 Wprowadzenie koncepcji uniwersytetu Humboldta w Polsce | str. 43 1.3. Uniwersytet przedsiębiorczy | str. 53 Źródła koncepcji uniwersytetu przedsiębiorczego | str. 54 Tworzenie wiedzy według Michaela Gibbonsa | str. 58 Potrójna spirala Henry'ego Etzkowitza | str. 60 Koncepcja Burtona Clarka | str. 63 Koncepcja Ronalda Barnetta | str. 70 1.4. Konkluzja | str. 72 Rozdział 2. Koncepcje uniwersytetu liberalnego i przedsiębiorczego w praktyce polskich publicznych uczelni technicznych | str. 76 2.1. Cele i założenia badań statystyczno-empirycznych | str. 76 2.2. Polskie uczelnie techniczne w świetle statystyk | str. 78 Kierunki kształcenia w uczelniach technicznych | str. 79 Wybrane zasoby uczelni technicznych | str. 81 Wybrane efekty działalności uczelni technicznych | str. 85 2.3. Polskie uczelnie techniczne w świetle wyników badań empirycznych | str. 92 Centrum sterujące | str. 93 Rdzeń akademicki | str. 103 Relacje uczelni z otoczeniem | str. 125 Finansowanie uczelni | str. 129 Kultura przedsiębiorczości | str. 136 2.4. Konkluzja | str. 151 Rozdział 3. Współczesne koncepcje zarządzania - propozycja zastosowań w uniwersytecie | str. 155 3.1. Wyzwania współczesnego uniwersytetu | str. 155 Funkcjonowanie w warunkach niepewności | str. 156 Elastyczność uniwersytetu reakcją na zmiany w otoczeniu | str. 157 Zmieniająca się rola interesariuszy uczelni | str. 157 3.2. Uniwersytet podporządkowany wiedzy | str. 158 Wiedza podstawowym zasobem uczelni | str. 158 Bariery przepływu wiedzy w uczelni | str. 161 Elementy koncepcji uniwersytetu podporządkowanego wiedzy | str. 164 Organizacja hipertekstowa uniwersytetu podporządkowanego wiedzy | str. 180 3.3. Uniwersytet społecznie odpowiedzialny | str. 183 Zmiany w uniwersytecie | str. 183 Ewolucja relacji uniwersytetu z otoczeniem | str. 185 Elementy koncepcji uniwersytetu społecznie odpowiedzialnego | str. 187 3.4. Konkluzja | str. 201 Rozdział 4. Podstawy tworzenia i wdrażania strategii współczesnego uniwersytetu | str. 208 4.1. Kształtowanie wizji i misji uniwersytetu | str. 208 Wizja i misja organizacji | str. 209 Wizja i misja uniwersytetu | str. 213 4.2. Propozycja kształtowania strategii uniwersytetu | str. 219 Zmierzch strategii uniwersytetu? | str. 220 Uwarunkowania tworzenia strategii współczesnego uniwersytetu | str. 224 4.3. Zarządzanie paradoksami strategicznymi w uniwersytecie | str. 228 Proces tworzenia strategii uniwersytetu | str. 233 Treść strategii | str. 249 Kontekst strategiczny | str. 271 4.4. Konkluzja | str. 287 Synteza paradoksów w procesie tworzenia strategii uniwersytetu | str. 288 Synteza paradoksów związanych z treścią strategii uniwersytetu | str. 289 Synteza paradoksów związanych z kontekstem strategicznym | str. 290 Cel istnienia uniwersytetu | str. 290 Zakończenie | str. 293 Bibliografia | str. 297 Indeks | str. 323