Zbieg odpowiedzialności karnej i administracyjno-karnej jako zbieg reżimów odpowiedzialności represyjnej
W publikacji kompleksowo przedstawiono problematykę zbiegu odpowiedzialności karnej i administracyjno-karnej. W książce omówiono:
kryteria wyróżnienia odpowiedzialności administracyjno-karnej w ramach odpowiedzialności administracyjnej,
znaczenie reguł wyłączania wielości ocen prawnych dla rozstrzygnięcia zbiegu,
kwestie konieczności interwencji prawodawcy oraz jej charakteru.
W opracowaniu przeanalizowano rozwiązania przyjęte przez polskiego prawodawcę w stosunku do niektórych przypadków zbiegu odpowiedzialności karnej i administracyjno-karnej oraz rozwiązania ustanowione w prawie angielskim, niemieckim i czeskim. Na ich podstawie sformułowano modele rozstrzygania takiego zbiegu odpowiedzialności, poddano je ocenie z perspektywy przyjętych kryteriów, przede wszystkim zasady ne bis in idem, i wskazano najlepsze - w ocenie Autorki - rozwiązania. Przedstawione w pracy zagadnienia wyjaśniono z uwzględnieniem orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, ETPC oraz TSUE.
Adresaci:
Książka skierowana jest do przedstawicieli nauki prawa oraz praktyków - sędziów, prokuratorów, adwokatów i radców prawnych
- Kategorie:
- Język wydania: polski
- ISBN: 978-83-8107-141-3
- ISBN druku: 978-83-8092-829-9
- EAN: 9788381071413
- Liczba stron: 446
-
Sposób dostarczenia produktu elektronicznegoProdukty elektroniczne takie jak Ebooki czy Audiobooki są udostępniane online po opłaceniu zamówienia kartą lub przelewem na stronie Twoje konto > Biblioteka.Pliki można pobrać zazwyczaj w ciągu kilku-kilkunastu minut po uzyskaniu poprawnej autoryzacji płatności, choć w przypadku niektórych publikacji elektronicznych czas oczekiwania może być nieco dłuższy.Sprzedaż terytorialna towarów elektronicznych jest regulowana wyłącznie ograniczeniami terytorialnymi licencji konkretnych produktów.
-
Ważne informacje techniczneMinimalne wymagania sprzętowe:procesor: architektura x86 1GHz lub odpowiedniki w pozostałych architekturachPamięć operacyjna: 512MBMonitor i karta graficzna: zgodny ze standardem XGA, minimalna rozdzielczość 1024x768 16bitDysk twardy: dowolny obsługujący system operacyjny z minimalnie 100MB wolnego miejscaMysz lub inny manipulator + klawiaturaKarta sieciowa/modem: umożliwiająca dostęp do sieci Internet z prędkością 512kb/sMinimalne wymagania oprogramowania:System Operacyjny: System MS Windows 95 i wyżej, Linux z X.ORG, MacOS 9 lub wyżej, najnowsze systemy mobilne: Android, iPhone, SymbianOS, Windows MobilePrzeglądarka internetowa: Internet Explorer 7 lub wyżej, Opera 9 i wyżej, FireFox 2 i wyżej, Chrome 1.0 i wyżej, Safari 5Przeglądarka z obsługą ciasteczek i włączoną obsługą JavaScriptZalecany plugin Flash Player w wersji 10.0 lub wyżej.Informacja o formatach plików:
- PDF - format polecany do czytania na laptopach oraz komputerach stacjonarnych.
- EPUB - format pliku, który umożliwia czytanie książek elektronicznych na urządzeniach z mniejszymi ekranami (np. e-czytnik lub smartfon), dając możliwość dopasowania tekstu do wielkości urządzenia i preferencji użytkownika.
- MOBI - format zapisu firmy Mobipocket, który można pobrać na dowolne urządzenie elektroniczne (np.e-czytnik Kindle) z zainstalowanym programem (np. MobiPocket Reader) pozwalającym czytać pliki MOBI.
- Audiobooki w formacie MP3 - format pliku, przeznaczony do odsłuchu nagrań audio.
Rodzaje zabezpieczeń plików:- Watermark - (znak wodny) to zaszyfrowana informacja o użytkowniku, który zakupił produkt. Dzięki temu łatwo jest zidentyfikować użytkownika, który rozpowszechnił produkt w sposób niezgodny z prawem. Ten rodzaj zabezpieczenia jest zdecydowanie bardziej przyjazny dla użytkownika, ponieważ aby otworzyć książkę zabezpieczoną Watermarkiem nie jest potrzebne konto Adobe ID oraz autoryzacja urządzenia.
- Brak zabezpieczenia - część oferowanych w naszym sklepie plików nie posiada zabezpieczeń. Zazwyczaj tego typu pliki można pobierać ograniczoną ilość razy, określaną przez dostawcę publikacji elektronicznych. W przypadku zbyt dużej ilości pobrań plików na stronie WWW pojawia się stosowny komunikat.
Wykaz skrótów | str. 13 Wstęp | str. 19 Rozdział I Odpowiedzialność represyjna a odpowiedzialność administracyjno-karna | str. 35 1. Pojęcie odpowiedzialności prawnej | str. 35 2. Odpowiedzialność represyjna jako kategoria odpowiedzialności niezależna od podziału na dziedziny prawa | str. 42 3. Kryteria wyróżnienia odpowiedzialności represyjnej | str. 50 3.1. Wprowadzenie | str. 50 3.2. Kryteria wyróżnienia odpowiedzialności represyjnej w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego | str. 51 3.3. Kryteria wyróżnienia odpowiedzialności represyjnej w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Praw Człowieka | str. 66 3.4. Kryteria wyróżnienia odpowiedzialności represyjnej w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej | str. 76 3.5. Odpowiedzialność administracyjno-karna jako odpowiedzialność represyjna - propozycja testu oceny | str. 79 4. Miejsce odpowiedzialności administracyjno-karnej w systemie odpowiedzialności represyjnej | str. 88 4.1. Geneza odpowiedzialności administracyjno-karnej | str. 88 4.2. Odpowiedzialność administracyjno-karna a inne reżimy odpowiedzialności represyjnej | str. 95 Rozdział II Zbieg odpowiedzialności represyjnej - istota i ocena | str. 99 1. Zbieg odpowiedzialności represyjnej a zbieg przepisów | str. 99 2. Tożsamość czynu jako przesłanka zbiegu odpowiedzialności | str. 108 2.1. Zarys pojęcia czynu w prawie karnym | str. 108 2.2. Tożsamość czynu | str. 117 3. Zbieg przepisów a zbieg norm | str. 126 4. Zbieg odpowiedzialności karnej i administracyjno-karnej jako sytuacja wymagająca interwencji prawodawcy | str. 133 4.1. Wprowadzenie | str. 133 4.2. Zbieg odpowiedzialności karnej i administracyjno-karnej w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego | str. 135 4.3. Zbieg odpowiedzialności karnej i administracyjno-karnej w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Praw Człowieka | str. 148 4.4. Zbieg odpowiedzialności karnej i administracyjno-karnej w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej | str. 157 4.5. Ocena zbiegu odpowiedzialności karnej i administracyjno-karnej - wnioski | str. 162 Rozdział III Reguły wyłączania wielości ocen prawnych a zewnętrzny zbieg przepisów | str. 174 1. Reguły wyłączania wielości ocen prawnych - wprowadzenie | str. 174 2. Reguły wyłączania wielości ocen prawnych - przyczyny redukcji wielości ocen | str. 185 3. Pomijalny zbieg przepisów zawierających normy sankcjonujące przynależne do różnych reżimów odpowiedzialności represyjnej | str. 192 3.1. Wprowadzenie | str. 192 3.2. Źródło obowiązku stosowania reguł wyłączania wielości ocen prawnych | str. 195 3.3. Zakres i znaczenie zakazu multiplikacji deliktów penalnych | str. 201 3.4. Niepomijalny (rzeczywisty) zbieg przepisów jako podstawa stosowania dyrektyw rozstrzygania zbiegu przepisów | str. 204 3.5. Idealny zbieg deliktów penalnych a inne dyrektywy rozstrzygania zbiegu przepisów | str. 207 3.6. Celowość korzystania z reguł wyłączania wielości ocen prawnych na przedpolu zastosowania dyrektywy opartej na modelu idealnego zbiegu deliktów penalnych | str. 213 3.7. Odrębny charakter zbiegających się reżimów odpowiedzialności represyjnej | str. 217 Rozdział IV Dyrektywy rozstrzygania zbiegu odpowiedzialności karnej i administracyjno-karnej w prawie polskim oraz w prawie wybranych krajów europejskich | str. 223 1. Dyrektywy rozstrzygania zbiegu odpowiedzialności karnej i administracyjno-karnej w prawie polskim | str. 223 1.1. Wprowadzenie | str. 223 1.2. Dyrektywa zawarta w art. 38a ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki | str. 225 1.3. Dyrektywa zawarta w art. 24 ust. 1b-1d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych | str. 230 1.4. Dyrektywa zawarta w art. 92a ust. 5 ustawy o transporcie drogowym | str. 234 1.5. Dyrektywa zawarta w art. 111 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług | str. 237 1.6. Dyrektywa zawarta w art. 25 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. 243 1.7. Dyrektywa zawarta w art. 129 ustawy o bezpieczeństwie morskim | str. 247 1.8. Dyrektywa zawarta w art. 87 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów | str. 250 2. Dyrektywy rozstrzygania zbiegu odpowiedzialności karnej i administracyjno-karnej w wybranych krajach europejskich | str. 255 2.1. Wprowadzenie | str. 255 2.2. Dyrektywy przewidziane w prawie angielskim | str. 255 2.2.1. Odpowiedzialność za czyny bezprawne zagrożone sankcją civil penalty | str. 255 2.2.2. Zbieg odpowiedzialności karnej i administracyjno-karnej w prawie angielskim | str. 264 2.3. Dyrektywy przewidziane w prawie niemieckim | str. 274 2.3.1. Odpowiedzialność administracyjno-karna w prawie niemieckim | str. 274 2.3.2. Zbieg odpowiedzialności karnej i administracyjno-karnej w prawie niemieckim | str. 278 2.4. Dyrektywy przewidziane w prawie czeskim | str. 288 2.4.1. Odpowiedzialność administracyjno-karna w prawie czeskim | str. 288 2.4.2. Zbieg odpowiedzialności karnej i administracyjno-karnej w prawie czeskim | str. 291 Rozdział V Modele rozstrzygania zbiegu odpowiedzialności karnej i administracyjno-karnej | str. 297 1. Dyrektywy a modele rozstrzygania zbiegu odpowiedzialności karnej i administracyjno-karnej | str. 297 2. Brak dyrektywy rozstrzygania zbiegu odpowiedzialności karnej i administracyjno-karnej | str. 302 3. Modelowe ujęcie sposobów rozstrzygania zbiegu odpowiedzialności karnej i administracyjno-karnej | str. 312 3.1. Wprowadzenie | str. 312 3.2. Model rozstrzygania zbiegu na płaszczyźnie wykonania kary | str. 317 3.3. Model rozstrzygania zbiegu na płaszczyźnie wymiaru kary | str. 322 3.4. Model rozstrzygania zbiegu na płaszczyźnie proceduralnej | str. 327 3.5. Model rozstrzygania zbiegu na płaszczyźnie materialnoprawnej | str. 335 4. Modele rozstrzygania zbiegu odpowiedzialności karnej i administracyjno-karnej w przypadku zmiany założenia w przedmiocie odrębnego prowadzenia postępowań | str. 338 Rozdział VI Ocena dyrektyw rozstrzygania zbiegu odpowiedzialności karnej i administracyjno-karnej | str. 354 1. Kryteria oceny dyrektyw rozstrzygania zbiegu odpowiedzialności karnej i administracyjno-karnej | str. 354 1.1. Wprowadzenie | str. 354 1.2. Kryterium oceny dyrektyw rozstrzygania zbiegu odpowiedzialności karnej i administracyjno-karnej z perspektywy zasady ne bis in idem | str. 360 1.3. Kryterium oceny dyrektyw rozstrzygania zbiegu odpowiedzialności karnej i administracyjno-karnej z perspektywy zasady proporcjonalności | str. 380 1.3.1. Ocena stopnia realizacji zasady ochrony dóbr prawnych | str. 380 1.3.2. Ocena stopnia realizacji zasady zakazu nadmiernej ingerencji w konstytucyjne wolności i prawa człowieka | str. 385 2. Dyrektywy oparte na poszczególnych modelach rozstrzygania zbiegu odpowiedzialności karnej i administracyjno-karnej - ocena | str. 388 2.1. Ocena dyrektyw opartych na modelu rozstrzygania zbiegu na płaszczyźnie wykonania kary | str. 388 2.2. Ocena dyrektyw opartych na modelu rozstrzygania zbiegu na płaszczyźnie wymiaru kary | str. 393 2.3. Ocena dyrektyw opartych na modelu rozstrzygania zbiegu na płaszczyźnie proceduralnej | str. 395 2.4. Ocena dyrektyw opartych na modelu rozstrzygania zbiegu na płaszczyźnie materialnoprawnej | str. 402 3. Ocena dyrektyw opartych na modelach rozstrzygania zbiegu odpowiedzialności karnej i administracyjno-karnej dopuszczalnych w przypadku zmiany założenia w przedmiocie odrębnego prowadzenia postępowań | str. 405 4. Propozycja wyboru dyrektywy rozstrzygania zbiegu odpowiedzialności karnej i administracyjno-karnej | str. 414 Zakończenie | str. 425 Bibliografia | str. 431