MENU

5 lektur, które ustrzegą Cię przed błędami zakupowymi

25.11.2022     |     czas czytania: 3 minuty


5 lektur, które ustrzegą Cię przed błędami zakupowymi

Trwa najgorętszy okres zakupowy w roku. Black Week, Black Friday i świąteczny szał prezentowy. Zarówno galerie handlowe, jak i sklepy internetowe kuszą obszerną ofertą i „promocyjnymi” cenami. W trakcie zakupów offline dodatkowo rozprasza wszechobecny tłok. W tym zgiełku i pośpiechu ważne jest świadome podejście do zakupów, w które warto się uzbroić jeszcze przed włożeniem produktów do koszyka. Pomogą Ci w tym poniższe książki. Przeczytaj je, a dzięki zawartej w nich wiedzy, Twoje zakupy będą bardziej przemyślane, a domowe finanse – dobrze zagospodarowane.

Sapiens na zakupach

Sapiens na zakupach Zacznijmy od nowości PWN, a zarazem absolutnego must read każdego świadomego konsumenta: Sapiens na zakupach. Autor - Piotr Bucki - przygląda się zachowaniom konsumentów przez pryzmat najnowszych badań, w szczególności z obszaru ekonomii behawioralnej. Badacz wskazuje na źródła naszych decyzji związane z naszymi emocjami i instyktami. Z książki dowiesz się, co tak naprawdę wpływa na nasze zachowania konsumenckie i czy na pewno to my o nich decydujemy?


Mądrzej, szybciej, lepiej

Mądrzej, szybciej, lepiej. Sekret efektywności Kolejna książka przyda Ci się nie tylko w trakcie zakupowej gorączki, ale także w życiu codziennym. Przede wszystkim nauczysz się efektywnie zarządzać swoim czasem, wybierać naprawdę ważne zadania, które zaowocują dobrym wynikiem w przyszłości. Po lekturze weźmiesz ster w swoje ręce i w końcu zaczniesz panować nad swoim życiem. Mądrzej, szybciej, lepiej. Sekret efektywności autorstwa Charlesa Duhhigga to światowy bestseller, który pomógł milionom w osiąganiu lepszych wyników. Przeczytaj także pierwszą - także bestsellerową - książkę tego autora, pt. Siła Nawyku.

Psychologia konsumenta

Psychologia konsumenta Psychologia konsumenta to książka, która pomoże zrozumieć, dlaczego kupujemy te, a nie inne rzeczy. Po co nam produkty luksusowe lub kto i kiedy kupuje pod wpływem impulsu? Autorki Katarzyna Stasiuk i Dominika Maison wskazują, skąd można czerpać wiedzę o zachowaniach konsumentów, a następnie określają znaczenie podstawowych procesów poznawczych, emocjonalnych i motywacyjnych w podejmowaniu przez nich decyzji. Twierdzenia oparte są na wynikach badań naukowych.


Ekonomia społeczna

Ekonomia społeczna Czwarta książka, którą polecamy do przeczytania to Ekonomia społeczna. Co wpływa na zachowanie jednostki autorstwa Gary S. Beckera i Kevina M. Murphy'ego. Badacze opisują wpływ różnic w cenach, poziomu altruizmu, prawa i innych czynników na formowanie się grup społecznych. Autorzy rozważają, jak jednostki i rodziny są dobrane we wszelkiego rodzaju związki: małżeńskie, koleżeńskie, grupy sąsiedzkie, dochodowe i społeczne, a także jak dobierają się pod względem konsumpcji dóbr. W książce znajdziecie analizę dynamiki kształtowania się społecznych oddziaływań przez przelotne fascynacje, mody i normy.
Więcej książek o ekonomii "z lotu ptaka", pełnych przekrojowych, ale wnikliwych analiz, znajdziecie w serii: Wielcy ekonomiści.

Czego nie można kupić za pieniądze?

Czego nie można kupić za pieniądze Michael J. Sandel to jeden z najwybitniejszych współczesnych amerykańskich filozofów. Książki profesora Sandela poświęcone sprawiedliwości, etyce, demokracji i ekonomii stały się światowymi bestsellerami – przetłumaczono je na niemal 30 języków. Zachęcamy do zapoznania się z całą serią publikacji słynnego badacza. Szczególnie polecamy: Czego nie można kupić za pieniądze? Moralne granice rynku. Jest to świetna lektura opisująca rzeczywistość, w której w ciągu ostatnich trzech dekad rynek i wartość rynkowa zaczęły rządzić naszym życiem. Autor pokazuje, jak w obecnych czasach logika kupna i sprzedaży nie odnosi się już tylko do dóbr materialnych, ale stopniowo zaczyna rządzić całym naszym życiem. Publikacja skłania do namysłu nad pytaniem, czy chcemy tak żyć.


Oto nasz wybór lektur świadomego konsumenta. Jedne z nich są bardziej praktyczne, inne pozwalają poznać szerszy kontekst ekonomii. Wszystkie jednak pozwalają podejmować bardziej świadome decyzje zakupowe. Zachęcamy do lektury!


Autor tekstu
Marta Chorna

Blog

Najnowsze artykuły: